Ny nationell samverkansplattform för anpassad grundskola
Elever som går i anpassad grundskola behöver stöd och vägledning för att kunna utvecklas så långt som möjligt i skolan och arbetslivet. Nu lanseras en ny nationell samverkansplattform för att förbättra elevernas övergångar till den anpassade gymnasieskolan och vidare till yrkeslivet. Plattformen, som är en del av projektet Stärkta förutsättningar för unga med intellektuell funktionsnedsättning, erbjuder en arena för kunskapsutbyte och kollegialt stöd.
Rustar inför nästa steg
Bakom initiativet står Göteborgsregionens kommunalförbund (GR), med finansiering från Europeiska socialfonden. Plattformen fungerar som ett nav där skolpersonal från hela landet kan dela erfarenheter och utveckla nya metoder för att bättre rusta eleverna inför deras nästa steg i utbildningen och arbetslivet
– Vi ser ett behov av att skapa starkare kopplingar mellan grund- och gymnasieskolan för elever med intellektuell funktionsnedsättning, säger Jessica Johansson, projektledare på GR. Genom den här samverkansplattformen vill vi ge lärare de verktyg och den kunskap som krävs för att underlätta den övergången.
Projektet involverar inte bara skolor, utan även specialpedagogiska skolmyndigheten (SPSM), arbetslivsrepresentanter och andra nyckelaktörer. Målet är att utveckla nya arbetssätt och metoder som bidrar till en mer inkluderande arbetsmarknad och underlättar övergången från skolan till arbetslivet för ungdomar i målgruppen.
– Det är viktigt att vi skapar ett forum där vi kan diskutera både utmaningar och framgångar, fortsätter Johansson. Genom att samla olika perspektiv och erfarenheter kan vi tillsammans hitta lösningar som gör verklig skillnad för eleverna.
Digitala och kostnadsfria träffar
Samverkansplattformen är öppen för alla som arbetar inom anpassad grundskola i Sverige. Deltagandet är kostnadsfritt och icke-bindande. Träffarna hålls digitalt och leds av projektledare från GR med särskild kompetens inom anpassade skolformer.
Den första träffen äger rum den 10 september, mellan klockan 15.00 och 16.30. Under detta möte kommer fokus att ligga på de utmaningar som skolorna möter i arbetet med att förbereda eleverna inför gymnasiet. Dessutom kommer deltagarna att få möjlighet att uttrycka sina behov och önskemål inför kommande träffar.
Relaterat material
Prao som ger motivation – så arbetar anpassade grundskolan i Ale
På den anpassade grundskolan i Ale har prao blivit en nyckel för att förbereda eleverna för arbetslivet och stärka deras självkänsla. Rektor Elma Dzanic berättar om utmaningar, framgångar och hur skolan arbetar för att ge eleverna verktyg att möta framtiden.
Nya förslag ska stärka elevernas etablering i arbetslivet
Utredningen Fler vägar till arbetslivet föreslår flera förändringar inom gymnasieskolan. Fokus ligger på att skapa fler vägar till arbetslivet för elever med olika förutsättningar, bland annat för att bättre matcha programmen mot elevernas behov och arbetsmarknadens krav.
Regionalt programråd ger nya perspektiv på den anpassade skolan
En mer inkluderande arbetsmarknad och enklare övergångar från skola till arbetsliv – det är målet med Göteborgsregionens projekt Stärkta förutsättningar för unga med intellektuella funktionsnedsättningar. På det regionala programrådet i november var fokus på lärdomar från Nederländerna och hur samarbetet mellan skolan och viktiga branscher kan stärkas.