Ny nationell samverkansplattform för anpassad grundskola
Elever som går i anpassad grundskola behöver stöd och vägledning för att kunna utvecklas så långt som möjligt i skolan och arbetslivet. Nu lanseras en ny nationell samverkansplattform för att förbättra elevernas övergångar till den anpassade gymnasieskolan och vidare till yrkeslivet. Plattformen, som är en del av projektet Stärkta förutsättningar för unga med intellektuell funktionsnedsättning, erbjuder en arena för kunskapsutbyte och kollegialt stöd.

Rustar inför nästa steg
Bakom initiativet står Göteborgsregionens kommunalförbund (GR), med finansiering från Europeiska socialfonden. Plattformen fungerar som ett nav där skolpersonal från hela landet kan dela erfarenheter och utveckla nya metoder för att bättre rusta eleverna inför deras nästa steg i utbildningen och arbetslivet
– Vi ser ett behov av att skapa starkare kopplingar mellan grund- och gymnasieskolan för elever med intellektuell funktionsnedsättning, säger Jessica Johansson, projektledare på GR. Genom den här samverkansplattformen vill vi ge lärare de verktyg och den kunskap som krävs för att underlätta den övergången.
Projektet involverar inte bara skolor, utan även specialpedagogiska skolmyndigheten (SPSM), arbetslivsrepresentanter och andra nyckelaktörer. Målet är att utveckla nya arbetssätt och metoder som bidrar till en mer inkluderande arbetsmarknad och underlättar övergången från skolan till arbetslivet för ungdomar i målgruppen.
– Det är viktigt att vi skapar ett forum där vi kan diskutera både utmaningar och framgångar, fortsätter Johansson. Genom att samla olika perspektiv och erfarenheter kan vi tillsammans hitta lösningar som gör verklig skillnad för eleverna.
Digitala och kostnadsfria träffar
Samverkansplattformen är öppen för alla som arbetar inom anpassad grundskola i Sverige. Deltagandet är kostnadsfritt och icke-bindande. Träffarna hålls digitalt och leds av projektledare från GR med särskild kompetens inom anpassade skolformer.
Den första träffen äger rum den 10 september, mellan klockan 15.00 och 16.30. Under detta möte kommer fokus att ligga på de utmaningar som skolorna möter i arbetet med att förbereda eleverna inför gymnasiet. Dessutom kommer deltagarna att få möjlighet att uttrycka sina behov och önskemål inför kommande träffar.
Relaterat material

”Vi bemöter inte elever som obehöriga!”
Hur kan elever på introduktionsprogrammen (IM) få bättre möjligheter att fullfölja sina studier? Den frågan var i fokus när Göteborgsregionen den 5 maj samlade lokala processledare och projektmedarbetare till en regional träff inom projektet Fokus IM.

NEETs for NEETs – en modell för delaktighet och egenmakt
Att unga vuxna själva får vara med och forma de insatser som riktar sig till dem – det var grunden för projektet NEETs for NEETs. Genom ReACT-modellen, en metod där deltagarna delar med sig av sin kunskap, tog Folkhögskoleförvaltningen i Västra Götalandsregionen ett nytt grepp för att stödja unga utan arbete eller studier.

Unga läsambassadörer inspirerade till läsning och skapande
Genom ett projekt i Västra Götalandsregionen har ungdomar tagit plats som läsambassadörer – ett nytänkande grepp för att nå barn med högläsning, berättande och skapande utanför skolans väggar. Genom sommarjobb, samverkan och lokalt förankrade aktiviteter har både de ungas intresse och barnens läslust vuxit.