Trygghet och studiero
Elever behöver känna sig trygga för att kunna nå sina mål. Det handlar bland annat om bemötande, tillitsfulla relationer och lärmiljöer som främjar trygghet. Detta är ett arbete som kräver struktur, planering och uppföljning.
Välj typ av innehåll
Artikel
Gyllene regler gav trygghet och lekro
På förskolan Kullerbyttan i Tibro har personalen arbetat aktivt med trygghet och lekro i alla barngrupper, baserat på ett koncept
Podd
Koll på läget: ”Vi har kommit längre när det gäller vuxnas arbetsmiljö än barns”
I det här avsnittet möter vi Sven Bölte, professor vid Karolinska institutet och föreståndare för KIND. Samtalet kretsar kring Svens
Metodmaterial
Interaktivt case om bemötande
Det här caset handlar om eleven Joel och riktar sig till personal i grund- och gymnasieskola. Caset är baserat på
Rapport
Rapport om barnfattigdom
I den här rapporten lyfts forskning fram som bland annat visar på samband mellan hur lång perioden i fattigdom varit
Rapport
Rapport om skolsegregation
Den här rapporten ger en bild av skolsegregationen i Sverige och av vad som krävs för att motverka segregation och
Artikel
Stärkt ledarskap genom kollegialt lärande
På en F-6 skola ledde kollegialt lärande och gemensamt utvecklingsarbete till nya rutiner och förhållningssätt.