Gyllene regler gav trygghet och lekro
På förskolan Kullerbyttan i Tibro har personalen arbetat aktivt med trygghet och lekro i alla barngrupper, baserat på ett koncept framtaget av forskaren Hélène Jenvén. Genom att barnen blir trygga i gruppen och i förskolan eller skolan förbättras förutsättningarna att de ska klara skolan och nå sin potential.
I den inspelade föreläsningen ”Normkritiskt förhållningssätt på en förskola” som tagits fram av Skaraborgs kommunalförbund beskriver rektor Bånita Kron och förskolepedagog Veronica ”Lola” Wallin hur arbetet gått till.
Personalen på Kullerbyttan utgick från utbildningskonceptet ”trygghet och lekro” som har tagits fram av Hélène Jenvén, filosofie doktor i pedagogik. I konceptet ingår tre regler som har visat sig vara framgångsfaktorer i arbetet med att stärka tryggheten:
- Alla får alltid vara med i gemenskapen – det finns plats för alla i leken
- Inget barn bestämmer över något annat barn
- Om någon säger stopp eller sluta måste man omedelbart slutas
Dessa regler togs in i Kullerbyttans verksamhet under namnet ”Kullerbyttans gyllene regler”. Därefter valde personalen att fördjupa sig särskilt i en av reglerna, ”alla får alltid vara med i gemenskapen”.
Den väckte många funderingar hos personalen, berättar Bånita Kron i filmen. Vi jobbade med frågor som: vad betyder regeln? Hur jobbar vi för att ingen ska känna utanförskap? Hur ser vi det i handling när vi jobbar med barnen?
Genom att inhämta kunskap om olika lekstrategier och hur man kan ”leka in” barnen i leken med andra barn skapades en samsyn och gemensam förståelse. Personalen utformade också verksamhetsnära case som de sedan arbetade med i olika personalkonstellationer. En annan viktig del i utvecklingsarbetet var att agera ”kritiska vänner” – att ge och få konstruktiv kritik för att stötta varandra och förbättra verksamheten.
– Att agera kritiska vänner låter lätt, men det är det inte. Det kräver trygga relationer och mycket träning, inte minst när det gäller att skilja på sak och person, förklarar Bånita Kron.
Trygghet och lekro bygger på utbildningskonceptet trygghet och studiero, som Hélène Jenvén har utvecklat inom ramen för sin forskning under lång tid. Hon har också, som anställd vid Skaraborgs kommunalförbund, arbetat med att stötta skolor och verksamheter med att arbeta utefter konceptet.
Regeln om att alla alltid ska få vara med kan ses som en grundbult i trygghetsarbetet, berättar Hélène Jenvén. Det är viktigt att ha tydliga regler för den sociala samvaron, som komplement till skolans ordningsregler:
– Jag har uppmärksammat att man, genom att etablera den här regeln, kan komma åt ett stort problem på många skolor och förskolor – rädslan för utanförskap, rädslan för att inte få ingå i den kamratgrupp man själv vill ingå i.
Syftet med regeln är att elever i skolan inte ska exkluderas eller avvisas från gemenskapen av andra elever. Ett sätt att följa regelns intention att ”alla alltid får vara med” är att betona vikten av att det alltid är skolpersonal som har ansvar för grupp- och parindelningar samt anvisar eleverna bestämda platser i klassrummen.
För att kunna skapa trygghet krävs också ett systematiskt arbete på individ- och gruppnivå för att stötta elever som av olika skäl hamnar i situationer där de inte klarar av att hantera förskole- eller skolmiljön och därför uppvisar ett normbrytande beteende.
– När jag varit ute i praktikens olika verksamheter har jag återkommande träffat personal som ger uttryck för att ”barnen som förstör för andra”, som bråkar och som ständigt hamnar i konflikter ska flyttas från gruppen. Alternativt önskas större personaltäthet för att kunna hantera en svår situation. Detta tycks i många fall vara den lösning personalen ser, de upplever att de har provat allt, säger Hélène Jenvén.
Ibland saknar personal nödvändig kunskap för att på ett avvägt sätt handleda barn och elever som exempelvis är utåtagerande eller på annat sätt uppträder utmanande. Här föreligger en risk att personal är rädda för att göra fel och därför undviker att agera professionellt vilket i sin tur kan leda till att elever upplever att utåtagerande kamrater ”tar över”, berättar Hélène Jenvén.
– Det kan i sin tur skapa otrygghet bland andra elever och förskolebarn, när de märker att skolpersonalen trots insatser inte förmår att få barn som uppvisar normbrytande beteenden att upphöra med dessa.
För att komma åt problem med att barn och elever ibland hamnar i situationer där det uppstår överkrav har Hélène Jenvén utvecklat kartläggningsmetoder. Materialet kan vara till hjälp för personal att få en förståelse för bakomliggande orsaker till barns ”oönskade beteenden”. Pedagogernas uppgift blir att organisera verksamheten på ett sätt som bidrar till att dessa barn inte hamnar i situationer där de ständigt misslyckas, säger Hélène Jenvén.
– Med tanke på det ovan sagda behöver personal få relevant kunskap. För att kunna lyckas i arbetet med trygghet och studiero eller trygghet och lekro på förskolan är en avgörande faktor att rektor är loket som drar i ett förbättringsarbete och får med all personal på tåget.
Läs mer om trygghet och studiero
Relaterat material
Övergångar i skolan – vad fungerar?
Att få till bra övergångar mellan årskurser och stadier är en viktig fråga för alla skolor. Men vad ska skolpersonalen tänka på för att stötta eleverna på bästa sätt? I den här artikeln har Skaraborgs kommunalförbund samlat aktuell och relevant kunskap som kan ge vägledning.
Besökarna flockades på mässan inför val till anpassad gymnasieskola
Varje år anordnar Göteborgsregionen en mässa inför valet till anpassad gymnasieskola, för att hjälpa eleverna att fatta välgrundade gymnasieval. Här får elever och föräldrar möjlighet att botanisera bland spännande alternativ och skolorna får chansen att skapa en första kontakt med sina framtida elever.
Nya rutiner gav Guldhedsskolan koll på närvaron
På Guldhedsskolan i Göteborg tyckte lärarna att det var svårt att hinna med närvaroarbetet. Lösningen blev att anställa närvarosamordnare och ta fram nya rutiner. Genom gemensamma regler och nära kontakt med elever och föräldrar har skolan hittat nya sätt att få elever i riskzonen att klara skolgången.