Motivation och framtidstro
För att skolan ska kännas meningsfull är det viktigt att barn och unga kan se hur det som händer i skolan är relevant för livet utanför – och för framtiden. Det hänger ihop med motivationen för studier, anknytningen till skolan och tilltron till sig själv, samhället och framtiden.

Prao väcker framtidstro hos elever i anpassad grundskola
Under våren fick elever i årskurs nio på Nordhemsskolan anpassad grundskola i Göteborg göra sin allra första prao. Under en

Webbinarium: Att göra demokrati
Hur kan delaktighet, trygghet och inflytande få fler elever att vilja vara kvar i skolan? I det här avsnittet av

Unga kulturutvecklare ger nya perspektiv
Genom arbetssättet Unga kulturutvecklare skapar kulturförvaltningen nya vägar för ungas inflytande i regionens kulturliv. Ebba Kostmann är regionutvecklare och arbetar

”Vi bemöter inte elever som obehöriga!”
Hur kan elever på introduktionsprogrammen (IM) få bättre möjligheter att fullfölja sina studier? Den frågan var i fokus när Göteborgsregionen

NEETs for NEETs – en modell för delaktighet och egenmakt
Att unga vuxna själva får vara med och forma de insatser som riktar sig till dem – det var grunden

Unga läsambassadörer inspirerade till läsning och skapande
Genom ett projekt i Västra Götalandsregionen har ungdomar tagit plats som läsambassadörer – ett nytänkande grepp för att nå barn