Koll på läget: avsnitt 7

I poddserien Koll på läget får du möta personer från hela Sverige som har koll på läget inom fullföljda studier. I varje avsnitt bjuder läraren och utvecklingsledaren Henrik Krantz in forskare, författare och föreläsare till samtal om allt från samverkan till psykisk hälsa. Lyssna direkt här på sidan eller där du brukar lyssna på poddar.

"Vi har kommit längre när det gäller vuxnas arbetsmiljö än barns"

I det här avsnittet möter vi Sven Bölte, som är professor i barn och ungdomspsykiatrisk vetenskap vid Karolinska institutet och föreståndare för KIND. Samtalet kretsar bland annat kring Svens forskning kring neuropsykiatriska funktionsnedsättningar och kring didaktiska, sociala och fysiska perspektiv på skolans lärmiljö. Är det ett paradigmskifte på gång när det kommer till synen på elever med inlärningsproblematik? Och varför har vi kommit så mycket längre när det gäller individuella anpassningar i vuxnas arbetsmiljö än i barnens?
Publicerad 21 juni 2023.

Relaterade poddar

Podd
Podd

Koll på läget: ”Unga vill att vi frågar”

I det här avsnittet träffar vi Madeleine Söderberg, utvecklingsledare på Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor (MUCF), om skolans roll i att stödja unga som utsätts för hedersrelaterat våld och förtryck, särskilt inom HBTQ+-gruppen.

Podd
Podd

Koll på läget: ”Tänk på att alla erfarenheter finns i rummet”

I det här avsnittet möter vi Elin Johansson, projektledare på RFSU Göteborg, och samtalar om antirasistisk sexualundervisning och dess betydelse för en trygg och inkluderande skolmiljö. Hon lyfter fram hur sexualundervisning kan stärka elevers självkänsla och skapa bättre förutsättningar för lärande,

Podd
Podd

Koll på läget: ”Det är ingen som väljer att misslyckas i skolan”

I det här avsnittet tittar vi närmare på utmaningar och lösningar som rör pojkars prestationer i skolan. Fredrik Zimmerman, fil.dr. inom barn- och ungdomsvetenskap, delar med sig av sina insikter och erfarenhet om varför pojkar tenderar att underprestera jämfört med flickor i det akademiska systemet.