Stödmaterial om prao i anpassad grundskola 

Det här materialet syftar till att stärka det systematiska arbetet med praktisk arbetslivsorientering. Övningarna i materialet är tänkta att genomföras tillsammans i kollegiet.

Erfarenhet och kunskap om arbetslivet förbereder eleven på vuxenlivet och underlättar övergången till anpassad gymnasieskola. Genom samarbete och ökad förståelse för hur praktisk arbetslivsorientering kan ordnas kan fler elever få förutsättningar att ta del av en undervisning som förbereder dem inför framtida val. 

Om materialet

Det här materialet består av en digital lärmodul med övningar och uppgifter som är tänkta att genomföras tillsammans i kollegiet. Materialet togs fram innan skolformens namnändring från särskola till anpassad skola.

Målgrupp

Materialet riktar sig till alla som arbetar med elever som under sin tid i anpassad grundskola ska genomföra prao eller ta del av aktiviteter inom praktisk arbetslivsorientering. 

Så här använder du stödmaterialet:

  • Lärmodulen är ett steg för steg-arbete med uppgifter som genomförs med kollegiet på skolan.

  • Det är viktigt att inkludera all personal som arbetar med eleverna.

  • Materialet kan arbetas med vid ett eller flera tillfällen. Arbetstiden är uppskattad till omkring fyra timmar.

  • Den som leder arbetet behöver planera för hur arbetet ska läggas upp, hur grupper ska formas och hur dokumentation ska ske.

Relaterat material

Artikel
Artikel

Nya förslag ska stärka elevernas etablering i arbetslivet

Utredningen Fler vägar till arbetslivet föreslår flera förändringar inom gymnasieskolan. Fokus ligger på att skapa fler vägar till arbetslivet för elever med olika förutsättningar, bland annat för att bättre matcha programmen mot elevernas behov och arbetsmarknadens krav.

Artikel
Artikel

Regionalt programråd ger nya perspektiv på den anpassade skolan

En mer inkluderande arbetsmarknad och enklare övergångar från skola till arbetsliv – det är målet med Göteborgsregionens projekt Stärkta förutsättningar för unga med intellektuella funktionsnedsättningar. På det regionala programrådet i november var fokus på lärdomar från Nederländerna och hur samarbetet mellan skolan och viktiga branscher kan stärkas.

Artikel
Artikel

”Det är livslångt lärande vi jobbar med”

I Lerum pågår sedan flera år tillbaka ett omfattande arbete för att få unga med stor skolfrånvaro tillbaka till skolan. Peter Kristensson, förstelärare inom yrkesintroduktion på Lerums gymnasium och lokal processledare för det ESF-finansierade projektet ”Skolanknytning och Närvaro” (SAON), beskriver arbetet som både utmanande och givande.