Ny poddserie: Koll på läget
I den här poddserien får du möta personer från hela Sverige som har koll på läget inom fullföljda studier. I varje avsnitt bjuder läraren och utvecklingsledaren Henrik Krantz in forskare, författare och föreläsare till samtal om allt från samverkan till psykisk hälsa. Lyssna direkt här på sidan eller där du brukar lyssna på poddar.
Avsnitt 1: "Vi behöver slå oss ihop"
I premiäravsnittet av podden Koll på läget bjuds forskaren och författaren Malin Gren Landell in för ett samtal om skolfrånvaro, uppföljning – och så lite grann om skidåkning. Henrik och Malin diskuterar orsaker till frånvaro, vikten av att olika aktörer slår sig ihop och varför första steget till samverkan är samordning.
Publicerad 7 april 2023.
Avsnitt 2: "Yoda hade rätt, vi måste skapa miljöer där det är okej att misslyckas"
I det andra avsnittet av vår podd kring fullföljda studier samtalar Erik Winerö, samverkansdoktorand på Tillämpad IT vid Göteborgs Universitet, om bedömningspraktiker, digital teknik och hur icke-examinerande tester kan bidra till en tillåtande miljö i skolan.
Publicerad 13 april 2023.
Avsnitt 3: "Elever som inte klarar skolan känner skam"
Ungas psykiska ohälsa ökar – vad beror det på? Den frågan tar sig Henrik an tillsammans med Linda Hiltunen som är lektor i sociologi på institutionen för samhällsstudier på Linnéuniversitetet. Utgångspunkt för samtalet är Lindas avhandling Lagom perfekt, där unga själva får berätta om orsakerna till psykisk ohälsa och om hur de ser på samhällets krav på prestationer.
Publicerad 2 maj 2023.
Avsnitt 4: "Låt eleverna bli förbättringsagenter"
I det här avsnittet pratar vi om skolans förbättringsarbete med Ulf Blossing från institutionen för pedagogik och specialpedagogik på Göteborgs universitet. Samtalet kretsar kring allt från kartläggning och uppföljning till begreppet agens. Vad säger forskningen om framgångsrika skolor? Kan skolkulturen göra förändring mindre läskigt? Och kommer vi någonsin kunna tackla utmaningarna vi står inför om vi inte gör eleverna delaktiga i förbättringsarbetet?
Publicerad 15 maj 2023.
Avsnitt 5: "Det blir mer lättpratat på skolan"
Publicerad 1 juni 2023.
Avsnitt 6: "Samhället behöver lyssna lite mer på unga"
Publicerad 14 juni 2023.
Avsnitt 7: "Vi har kommit längre när det gäller vuxnas arbetsmiljö än barns"
Publicerad 21 juni 2023.
Avsnitt 8: "Det är en myt att unga gnäller för minsta lilla"
Publicerad 19 oktober 2023.
Avsnitt 9: "Resiliens är inte ett personlighetsdrag"
Publicerad 21 november 2023.
Avsnitt 10: "Det finns en hel del vi kan göra i lärmiljön när det kommer till övergångar"
Publicerad 18 december 2023.
Avsnitt 11: "13 år i ett sträck i skolan kan förmodligen inte passa alla"
Publicerad 16 januari 2024.
Avsnitt 12: "Det är ingen som väljer att misslyckas i skolan"
Publicerad 1 mars 2024.
Vill du höras här?
Vi letar alltid efter spännande nya ämnen till våra poddar. Har du ett framgångsrikt arbetssätt du vill dela med dig av? Eller vill du kanske berätta mer om ett nytt projekt? Då är du varmt välkommen att kontakta oss.
Maila oss på info@fullfoljdastudier.se
Relaterat material
Koll på läget: ”Det är ingen som väljer att misslyckas i skolan”
I det här avsnittet tittar vi närmare på utmaningar och lösningar som rör pojkars prestationer i skolan. Fredrik Zimmerman, fil.dr. inom barn- och ungdomsvetenskap, delar med sig av sina insikter och erfarenhet om varför pojkar tenderar att underprestera jämfört med flickor i det akademiska systemet.
Koll på läget: ”13 år i ett sträck i skolan kan förmodligen inte passa alla”
I detta avsnitt träffar vi Martin Hugo, forskare och tidigare grundskollärare, som delar med sig av sina insikter om utbildning för marginaliserade elevgrupper. Martin tar upp vikten av att skapa en meningsfull och relevant skola för dessa elever och diskuterar hur relationell pedagogik kan bidra till att öka deras motivation och engagemang.
Koll på läget: ”Det finns en hel del vi kan göra i lärmiljön när det kommer till övergångar”
I det här avsnittet får vi möta Anna Borg, specialpedagog och författare som arbetar inom skolutveckling med fokus på neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. Anna har full koll på läget när det kommer till övergångar i skolmiljö, men vad menar vi egentligen med begreppet övergångar och hur kan vi på ett systematiskt sätt gå från planering till verkstad för en ökad trygghet för alla elever?