Koll på läget – podden om forskning och aktuell kunskap
I den här poddserien får du möta personer från hela Sverige som har koll på läget inom fullföljda studier. I varje avsnitt bjuder läraren och utvecklingsledaren Henrik Krantz in forskare, författare och föreläsare till samtal om allt från samverkan till psykisk hälsa. Lyssna direkt här på sidan eller där du brukar lyssna på poddar.
Avsnitt 1: "Vi behöver slå oss ihop"
I premiäravsnittet av podden Koll på läget bjuds forskaren och författaren Malin Gren Landell in för ett samtal om skolfrånvaro, uppföljning – och så lite grann om skidåkning. Henrik och Malin diskuterar orsaker till frånvaro, vikten av att olika aktörer slår sig ihop och varför första steget till samverkan är samordning.
Publicerad 7 april 2023.
Avsnitt 2: "Yoda hade rätt, vi måste skapa miljöer där det är okej att misslyckas"
I det andra avsnittet av vår podd kring fullföljda studier samtalar Erik Winerö, samverkansdoktorand på Tillämpad IT vid Göteborgs Universitet, om bedömningspraktiker, digital teknik och hur icke-examinerande tester kan bidra till en tillåtande miljö i skolan.
Publicerad 13 april 2023.
Avsnitt 3: "Elever som inte klarar skolan känner skam"
Ungas psykiska ohälsa ökar – vad beror det på? Den frågan tar sig Henrik an tillsammans med Linda Hiltunen som är lektor i sociologi på institutionen för samhällsstudier på Linnéuniversitetet. Utgångspunkt för samtalet är Lindas avhandling Lagom perfekt, där unga själva får berätta om orsakerna till psykisk ohälsa och om hur de ser på samhällets krav på prestationer.
Publicerad 2 maj 2023.
Avsnitt 4: "Låt eleverna bli förbättringsagenter"
I det här avsnittet pratar vi om skolans förbättringsarbete med Ulf Blossing från institutionen för pedagogik och specialpedagogik på Göteborgs universitet. Samtalet kretsar kring allt från kartläggning och uppföljning till begreppet agens. Vad säger forskningen om framgångsrika skolor? Kan skolkulturen göra förändring mindre läskigt? Och kommer vi någonsin kunna tackla utmaningarna vi står inför om vi inte gör eleverna delaktiga i förbättringsarbetet?
Publicerad 15 maj 2023.
Avsnitt 5: "Det blir mer lättpratat på skolan"
Publicerad 1 juni 2023.
Avsnitt 6: "Samhället behöver lyssna lite mer på unga"
Publicerad 14 juni 2023.
Avsnitt 7: "Vi har kommit längre när det gäller vuxnas arbetsmiljö än barns"
Publicerad 21 juni 2023.
Avsnitt 8: "Det är en myt att unga gnäller för minsta lilla"
Publicerad 19 oktober 2023.
Avsnitt 9: "Resiliens är inte ett personlighetsdrag"
Publicerad 21 november 2023.
Avsnitt 10: "Det finns en hel del vi kan göra i lärmiljön när det kommer till övergångar"
Publicerad 18 december 2023.
Avsnitt 11: "13 år i ett sträck i skolan kan förmodligen inte passa alla"
Publicerad 16 januari 2024.
Avsnitt 12: "Det är ingen som väljer att misslyckas i skolan"
Publicerad 1 mars 2024.
Avsnitt 13: "Tänk på att alla erfarenheter finns i rummet"
Publicerad 16 december 2024.
Avsnitt 14: "Unga vill att vi frågar"
Publicerad 10 januari 2025.
Vill du höras här?
Vi letar alltid efter spännande nya ämnen till våra poddar. Har du ett framgångsrikt arbetssätt du vill dela med dig av? Eller vill du kanske berätta mer om ett nytt projekt? Då är du varmt välkommen att kontakta oss.
Maila oss på info@fullfoljdastudier.se
Relaterat material

Koll på läget: ”Unga vill att vi frågar”
I det här avsnittet träffar vi Madeleine Söderberg, utvecklingsledare på Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor (MUCF), om skolans roll i att stödja unga som utsätts för hedersrelaterat våld och förtryck, särskilt inom HBTQ+-gruppen.

Koll på läget: ”Tänk på att alla erfarenheter finns i rummet”
I det här avsnittet möter vi Elin Johansson, projektledare på RFSU Göteborg, och samtalar om antirasistisk sexualundervisning och dess betydelse för en trygg och inkluderande skolmiljö. Hon lyfter fram hur sexualundervisning kan stärka elevers självkänsla och skapa bättre förutsättningar för lärande,

Koll på läget: ”Det är ingen som väljer att misslyckas i skolan”
I det här avsnittet tittar vi närmare på utmaningar och lösningar som rör pojkars prestationer i skolan. Fredrik Zimmerman, fil.dr. inom barn- och ungdomsvetenskap, delar med sig av sina insikter och erfarenhet om varför pojkar tenderar att underprestera jämfört med flickor i det akademiska systemet.