”Obehörig till nationellt program, vad händer då?” 

I den här filmen berättar en studie- och yrkesvägledare om vilka vägar det finns att ta om en elev inte blir behörig till ett nationellt program. 

Filmen riktar sig främst till vårdnadshavare och är en del av programserien Vägen till valet, som ger vårdnadshavare och andra närstående vuxna viktig kunskap om gymnasiet och gymnasievalet.

Om Vägen till valet och Gymnasiedagarna

Vägen till valet är en programserie i 14 delar som ger framförallt vårdnadshavare kunskap om gymnasievalet och om att stötta någon som ska välja. Varje avsnitt gästas av experter som delar med sig av viktig information om ämnen som meritpoäng, behörighet, vidare studier och framtidens arbetsmarknad.

Programserien har tagits fram inom ramen för Göteborgsregionens arbete med studie- och framtidsmässan Gymnasiedagarna.

Klicka här för att se samtliga avsnitt.

Klicka här för att läsa mer om Gymnasiedagarna.

Relaterat material

Artikel
Artikel

Nya förslag ska stärka elevernas etablering i arbetslivet

Utredningen Fler vägar till arbetslivet föreslår flera förändringar inom gymnasieskolan. Fokus ligger på att skapa fler vägar till arbetslivet för elever med olika förutsättningar, bland annat för att bättre matcha programmen mot elevernas behov och arbetsmarknadens krav.

Artikel
Artikel

Regionalt programråd ger nya perspektiv på den anpassade skolan

En mer inkluderande arbetsmarknad och enklare övergångar från skola till arbetsliv – det är målet med Göteborgsregionens projekt Stärkta förutsättningar för unga med intellektuella funktionsnedsättningar. På det regionala programrådet i november var fokus på lärdomar från Nederländerna och hur samarbetet mellan skolan och viktiga branscher kan stärkas.

Artikel
Artikel

”Det är livslångt lärande vi jobbar med”

I Lerum pågår sedan flera år tillbaka ett omfattande arbete för att få unga med stor skolfrånvaro tillbaka till skolan. Peter Kristensson, förstelärare inom yrkesintroduktion på Lerums gymnasium och lokal processledare för det ESF-finansierade projektet ”Skolanknytning och Närvaro” (SAON), beskriver arbetet som både utmanande och givande.