Studie- och yrkesvägledning som verktyg
Studie- och yrkesvägledning är ett viktigt verktyg i arbetet med fullföljda studier. Över en kopp kaffe diskuterar projektledarna Emma Theiland-Nilsson och Stina Bergman Lindskog just dessa ämnen tillsammans med Therese Af Donner från Vägledningscentrum Göteborg. Filmen vänder sig till skolpersonal.
I filmen tar även Emma, Stina och Therese upp vikten av att studie- och yrkesvägledningen blir hela skolans ansvar – och att man börjar jobba med det tidigt i åldrarna utifrån elevgruppens behov.
Metoder och verktyg från projektet Plug Innan
Är du nyfiken på materialen som nämns i filmen? Ta del av dem nedan:
Forskningssammanställning – elever som riskerar att inte fullfölja sina studier
Mer om Göteborgsregionens arbete med fullföljda studier
Göteborgsregionen har arbetat med fullföljda studier sedan 2011 och arbetar idag med området på olika nivåer inom utbildningskedjan, från förskola till vuxenutbildning. Fokus ligger på att sprida kunskap och forskning samt att hitta nya ingångar i det förebyggande arbetet, tillsammans med skolorna.
Relaterat material
Nya förslag ska stärka elevernas etablering i arbetslivet
Utredningen Fler vägar till arbetslivet föreslår flera förändringar inom gymnasieskolan. Fokus ligger på att skapa fler vägar till arbetslivet för elever med olika förutsättningar, bland annat för att bättre matcha programmen mot elevernas behov och arbetsmarknadens krav.
Regionalt programråd ger nya perspektiv på den anpassade skolan
En mer inkluderande arbetsmarknad och enklare övergångar från skola till arbetsliv – det är målet med Göteborgsregionens projekt Stärkta förutsättningar för unga med intellektuella funktionsnedsättningar. På det regionala programrådet i november var fokus på lärdomar från Nederländerna och hur samarbetet mellan skolan och viktiga branscher kan stärkas.
”Det är livslångt lärande vi jobbar med”
I Lerum pågår sedan flera år tillbaka ett omfattande arbete för att få unga med stor skolfrånvaro tillbaka till skolan. Peter Kristensson, förstelärare inom yrkesintroduktion på Lerums gymnasium och lokal processledare för det ESF-finansierade projektet ”Skolanknytning och Närvaro” (SAON), beskriver arbetet som både utmanande och givande.