Analys av närvarodata
Arbetet med att kartlägga och följa upp elevers frånvaro, närvaro och kunskapsutveckling behöver ske systematiskt. Analys av det insamlade underlaget gör det möjligt för skolan att sätta in verksamma insatser utifrån individers och gruppers behov.
Här hittar du ett antal grundläggande utgångspunkter som kan användas för att analysera bland annat närvarodata. Innehållet riktar sig främst till rektorer, skolledare och utvecklingsledare.
1. Rättvisande underlag
För att få fram ett rättvisande underlag för analys är det viktigt att skolans närvarorapportering fungerar. Det behöver finnas tydliga och förankrade rutiner för hur personalen ska registrera frånvaro och närvaro. Likaså behöver elevernas kunskapsutveckling och betyg dokumenteras på ett sätt som gör det möjligt att följa upp och jämföra resultat över tid.
2. Analysera på flera nivåer
Gå igenom det insamlade materialet för att undersöka hur elevresultaten ser ut på individnivå, gruppnivå och skolnivå. Vilka resultat är goda och vilka är mindre goda? Går det att upptäcka mönster på någon av nivåerna? Det kan till exempel handla om återkommande veckodagar eller tidpunkter på året. Vad kan resultaten betyda?
3. Lägg till fler perspektiv
4. Jämför och hitta kopplingar
Jämför underlaget från de olika typerna av insamlad data för att försöka hitta kopplingar. Titta på datan från frånvaroregistrering, dokumentation av kunskapsutveckling, betyg och annan dokumentation för att hitta samband på individnivå, gruppnivå eller skolnivå. På gruppnivå kan det exempelvis handla om att hitta samband mellan ökande frånvaro och måluppfyllelse inom ett visst ämne. På individnivå kan det handla om upprepade sena ankomster i början av terminen som kan kopplas till problematisk frånvaro i slutet av terminen. Leta efter mönster som hjälper till att tyda resultaten av analysen.
Därför är analysen viktig
Analys av insamlad data är viktigt för att skolan ska kunna ta reda på hur närvaro och måluppfyllelse ser ut uppdelat på individnivå, gruppnivå och skolnivå. Analysen ligger sedan till grund för beslut om insatser.
Relaterat material
”Det är livslångt lärande vi jobbar med”
I Lerum pågår sedan flera år tillbaka ett omfattande arbete för att få unga med stor skolfrånvaro tillbaka till skolan. Peter Kristensson, förstelärare inom yrkesintroduktion på Lerums gymnasium och lokal processledare för det ESF-finansierade projektet ”Skolanknytning och Närvaro” (SAON), beskriver arbetet som både utmanande och givande.
Film till vårdnadshavare om vikten av skolnärvaro
För att främja en hög skolnärvaro behöver vårdnadshavare ha kunskap om fördelarna med att barnen är i skolan och deltar i skolarbetet. Den här filmen riktar sig till just vårdnadshavare och beskriver varför skolnärvaro är viktigt och vad vårdnadshavaren kan göra för att stötta sitt barn att gå till skolan.
Nya rutiner gav Guldhedsskolan koll på närvaron
På Guldhedsskolan i Göteborg tyckte lärarna att det var svårt att hinna med närvaroarbetet. Lösningen blev att anställa närvarosamordnare och ta fram nya rutiner. Genom gemensamma regler och nära kontakt med elever och föräldrar har skolan hittat nya sätt att få elever i riskzonen att klara skolgången.