Så kan hybridundervisning tillgängliggöra vuxenutbildning för fler

Med hybridupplägg kan eleverna själva välja vad som passar dem bäst vid ett utbildningstillfälle – att ta sig till klassrummet eller att ansluta digitalt. Denna flexibilitet kan öka tillgängligheten inom vissa utbildningsformer.

Fördel i glesbygden

Hybridundervisning kan till exempel vara ett sätt för elever inom vuxenutbildningen att slippa långa resor. I glesbygdskommuner kan det både bidra till att öka den allmänna utbildningsnivån och på sikt möta arbetslivets behov av kompetent arbetskraft.

Hybridundervisning

Test och utveckling

I norra Bohuslän pågår  just nu ett projekt som utforskar dessa frågor. Projektet testar och utvecklar hybridundervisning i de fem kommuner i norra Bohuslän, Sotenäs, Munkedal, Lysekil, Tanum och Strömstad. Tanken är att man på sikt ska sprida hybridkoncepten till fler utbildningsmiljöer runtom i Fyrbodal.

Ökat engagemang och inkludering

Projektets hybridupplägg gör det möjligt att erbjuda kurser lokalt till vuxna elever från hela norra Bohuslän. Inom ramen för projektet utbildas lärare i hybridpedagogik för att säkerställa både de tekniska och de pedagogiska aspekterna. Upplägget möjliggör direkt kommunikation mellan lärare och elever, oavsett var de befinner sig. 

Med tillgång till rätt teknisk utrustning och interaktiva plattformar kan hybridundervisningen bidra till att öka elevernas engagemang, skapa anpassade resurser och göra lärmiljön mer inkluderande.

Klicka på knappen nedan för att läsa ett längre reportage om projektet och ta del av berättelser från några av eleverna som deltar i hybridupplägget.

Relaterat material

Artikel
Artikel

Övergångar i skolan – vad fungerar?

Att få till bra övergångar mellan årskurser och stadier är en viktig fråga för alla skolor. Men vad ska skolpersonalen tänka på för att stötta eleverna på bästa sätt? I den här artikeln har Skaraborgs kommunalförbund samlat aktuell och relevant kunskap som kan ge vägledning.