Grundskolebetygens betydelse för resultaten i gymnasieskolan
Grundskolebetyg och programval är två av de faktorer som har störst påverkan på om eleven kommer att ta gymnasieexamen inom tre år. När det kommer till elever med lägre betyg är detta särskilt viktigt.
I denna studie undersöker Skolverket hur elevernas slutbetyg i grundskolan påverkar deras resultat i gymnasieskolan.
Sammanfattning
- Registerstudie som utgår från elever som slutförde årskurs 9 våren 2017 och påbörjade något av gymnasieskolans nationella program samma höst.
- Rapporten jämför elever med samma genomsnittliga betyg från grundskolan och undersöker andelen som tar examen efter tre år.
- Rapporten visar bland annat att fler elever från yrkesprogrammen tar examen jämfört med elever från de högskoleförberedande programmen.
- Rapporten presenterar även analyser kring hur elevers betyg i grundskoleämnen påverkar hur det går för dem på gymnasiet.
Relaterat material

Konferens Fullföljda studier 2025
7 oktober gick årets konferens inom kraftsamling Fullföljda studier av stapeln. Temat var tidiga samordnade insatser – hur vi tillsammans kan agera tidigt, effektivt och med barnets bästa i centrum. Här hittar du inspelningar från några av dagens föreläsningar och seminarier.

Introduktionsprogrammen i fokus: ”IM ska vara en studs vidare”
Partille gymnasium har de senaste åren utvecklat flera framgångsrika sätt att stötta elever på introduktionsprogrammen. När Göteborgsregionen samlade processledare och projektmedarbetare till en regional träff inom projektet Fokus IM var medarbetare från Partille på plats för att berätta om arbetet.

Webbinarium: Att göra demokrati
Demokratiska värderingar som grund för fullföljda studier. Om detta får du veta mer i avsnitt 11 av Samling, där Malin och Rasmus från Göteborgsregionen berättar hur arbete med demokrati och delaktighet kan stärka ungas motivation och framtidstro.