Grundskolebetygens betydelse för resultaten i gymnasieskolan 

Grundskolebetyg och programval är två av de faktorer som har störst påverkan på om eleven kommer att ta gymnasieexamen inom tre år. När det kommer till elever med lägre betyg är detta särskilt viktigt. 

denna studie undersöker Skolverket hur elevernas slutbetyg i grundskolan påverkar deras resultat i gymnasieskolan.   

Sammanfattning

  •  Registerstudie som utgår från  elever som slutförde årskurs 9 våren 2017 och påbörjade något av gymnasieskolans nationella program samma höst.
  • Rapporten jämför elever med samma genomsnittliga betyg från grundskolan och undersöker andelen som tar examen efter tre år. 
  • Rapporten visar bland annat att fler elever från yrkesprogrammen tar examen jämfört med elever från de högskoleförberedande programmen.  
  • Rapporten presenterar även analyser kring hur elevers betyg i grundskoleämnen påverkar hur det går för dem på gymnasiet. 

Relaterat material

Föreläsning
Föreläsning

Webbinarium: Att göra demokrati

Hur kan delaktighet, trygghet och inflytande få fler elever att vilja vara kvar i skolan? I det här avsnittet av Samling berättar Malin och Rasmus från Göteborgsregionen hur arbete med demokrati stärker ungas motivation och framtidstro

Artikel
Artikel

”Vi bemöter inte elever som obehöriga!”

Hur kan elever på introduktionsprogrammen (IM) få bättre möjligheter att fullfölja sina studier? Den frågan var i fokus när Göteborgsregionen den 5 maj samlade lokala processledare och projektmedarbetare till en regional träff inom projektet Fokus IM.

Artikel
Artikel

Så satsar Da Vinci-skolan i Ale på trygghet och delaktighet

Da Vinci-skolan i Ale har tagit ett helhetsgrepp kring närvarofrågan. Genom projektet SAON – Skolanknytning och närvaro – har skolan arbetat systematiskt med att skapa trygghet, delaktighet och motivation hos eleverna. Resultatet? Förbättrade skolresultat och högre trivsel.