Med Textäventyr blev berättandet enkelt och roligt
En viktig del av undervisningen i svenska är att elever ska få möjlighet att uttrycka sig i skrift och hitta läsglädje. För Ellen Karp och Natalie Asp, som går på Svenska skolan i London, blev verktyget Textäventyr en ingång till ett kreativt projekt som gjorde skrivandet enkelt och spännande.
”Tänk dig att du precis kommit hem från skolan. Du hör ett ljud som kommer uppifrån vinden.” Så börjar fantasyberättelsen ”Tidsresan”, om killen Noah som ska rädda landet Erdorien från den elake trollkarlen Filadius.
Ellen och Natalie skrev berättelsen tillsammans med klasskompisen Maya i det digitala verktyget Textäventyr (www.textaventyr.se), som tagits fram av Göteborgsregionen för att uppmuntra till kreativt skrivande och ökad läslust.
Med hjälp av Textäventyr är det enkelt att skapa interaktiva berättelser i formen ”välj ditt äventyr”. Genom ett system med noder med korta texter kan skribenten ge läsaren olika valalternativ. Läsaren får sedan klicka sig fram och välja en egen väg genom berättelsen.
– Det var vår lärare i svenska som introducerade Textäventyr för oss, berättar Ellen. Jag tyckte att det verkade spännande men från början visste vi inte så mycket om vad det innebar, så vi gick in på Textäventyr och läste andras berättelser. Sedan frågade vi om vi kunde få jobba i grupp och då blev det väldigt roligt.
– Det blev en jättelång berättelse, säger Natalie, vi skrev hela tiden, på raster och så fort vi hade lite tid över.
Deras bästa tips till andra är att brainstorma och göra en tankekarta att utgå ifrån. De tycker också att det kan vara en bra idé att testa att skriva i grupp, eftersom det kan vara lättare att komma på idéer gemensamt.
– Det blir mer kreativt när man grupparbetar, man kan låta fantasin flöda, säger Natalie.
Båda tror att Textäventyr fungerar bäst i mellanstadiet och högstadiet, men att yngre barn också kan ha roligt med verktyget och hitta många spännande berättelser att läsa på sajten.
– Det blev ett mycket större projekt än vad vår lärare hade tänkt sig från början. Vi har bara hunnit jobba med det en gång men jag är säker på att det kommer att bli fler gånger, säger Natalie.
Relaterat material
När eleverna kommer i grupp blir prao enklare och roligare
Efter coronapandemin var det svårt att hitta praoplatser till alla elever. Göteborgsregionen (GR) satte då i gång ett arbete för att hitta lösningar på problemet. Projektledare Lena Sjöstrand berättar om hur grupp-prao blev ett framgångsrikt koncept som skapar nya möjligheter för elever att utvecklas.
Från oro till trygghet i Tidaholms skolverksamhet
När Skolinspektionen granskade Tidaholms skolor 2016 var tryggheten ett bekymmer. Idag, tack vare forskaren Hélène Jenvéns koncept ”Trygghet och studiero”, har skolmiljön förbättrats. Engagerad personal och tydliga regler har gjort stor skillnad, berättar Anneli Alm, tidigare skolchef i Tidaholm och Susanne Sandgren, projektledare för Fullföljda studier i Skaraborg.
När alla får vara med stärks tryggheten
Att vända trenden på en skola som redan har fått dåligt rykte kan vara svårt. På Eriksdalskolan i Skövde blev regeln ”alla får alltid vara med” startskott för ett utvecklingsarbete som har ökat måluppfyllelsen och stärkt tryggheten.