När alla får vara med stärks tryggheten
Att vända trenden på en skola som redan har fått dåligt rykte kan vara svårt. På Eriksdalskolan i Skövde blev regeln ”alla får alltid vara med” startskott för ett utvecklingsarbete som har ökat måluppfyllelsen och stärkt tryggheten.

I den inspelade föreläsningen ”Normkritiskt förhållningssätt på en grundskola i syfte att främja trygghet och studiero” berättar Magnus Arvidsson, rektor på F-9-skolan Eriksdalskolan, om hur personalen samarbetat för att stärka resultaten och tryggheten.
När Magnus Arvidsson började som rektor på Eriksdalskolan för några år sedan hade situationen länge varit turbulent.
Skolan präglades av många rektorsbyten, låg måluppfyllelse och låga resultat vad gäller trygghet och studiero. Verksamheten påverkades också av att det ofta skedde förändringar i elevgruppen och att få sökte skolan i första hand.
– Det stora in- och utflödet av elever påverkar grupprocesserna, vilket vi måste vara medvetna om. Att vi inte har fulla klasser gör att vi alltid har plats, så när elever flyttar in eller ska placeras eller byta skola landar de på vår skola, berättar Magnus Arvidsson i filmen.
Med utgångspunkt i metoder som tagits fram av Hélène Jenvén, filosofie doktor i pedagogik som har arbetat med utbildningskonceptet Trygghet och studiero, startade ett utvecklingsarbete för att vända trenden. Skolan valde att utgå från regeln ”alla får alltid vara med”. Tanken var att stärka gemenskapen och tryggheten och samtidigt komma bort från negativa diskussioner om skolans svåra förutsättningar, säger Magnus Arvidsson:
– Vi har de förutsättningar vi har, de eleverna vi har, de kommer hit varje dag och vill vara i skolan, hur gör vi för att möta de eleverna?
Trygghet och goda resultat hänger ihop
I föreläsningen framhåller Magnus Arvidsson också hur vikten av en hög kvalitet i undervisningen hänger ihop med trygghet och studiero. Med ökad måluppfyllelse förbättras tryggheten, de stärker varandra. Att det nya förhållningssättet gett positiva resultat visade sig också när Skolinspektionen i december 2023 granskade skolans verksamhet. Bedömningen blev att skolan ”i hög utsträckning” arbetar för att nå trygghet och studiero och för att främja elevernas möjligheter att nå målen.
Att rektor förankrar nya arbetssätt och skapar samsyn bland all personal är en viktig del i arbetet med att främja trygghet och studiero, berättar Hélène Jenvén.
– Det Magnus Arvidsson förmedlar så bra gör att han dels får med sig all personal på tåget, dels gör eleverna delaktiga i arbetet. Det är viktigt att eleverna involveras i det främjande och förebyggande arbetet. Han kommunicerar också skolans arbete med trygghet och studiero med vårdnadshavarna så att de får en förståelse för skolans insatser. Magnus har förmågan att göra skolans arbete begripligt. Det är en framgångsfaktor!
Om konceptet Trygghet och studiero
Relaterat material

NEETs for NEETs – en modell för delaktighet och egenmakt
Att unga vuxna själva får vara med och forma de insatser som riktar sig till dem – det var grunden för projektet NEETs for NEETs. Genom ReACT-modellen, en metod där deltagarna delar med sig av sin kunskap, tog Folkhögskoleförvaltningen i Västra Götalandsregionen ett nytt grepp för att stödja unga utan arbete eller studier.

Unga läsambassadörer inspirerade till läsning och skapande
Genom ett projekt i Västra Götalandsregionen har ungdomar tagit plats som läsambassadörer – ett nytänkande grepp för att nå barn med högläsning, berättande och skapande utanför skolans väggar. Genom sommarjobb, samverkan och lokalt förankrade aktiviteter har både de ungas intresse och barnens läslust vuxit.

Så kan skolor motarbeta sexuella trakasserier
Sexuella trakasserier förekommer redan i mellanstadiet – det visar en avhandling av Andrea Valik, som nu är verksam vid FoU i Väst vid Göteborgsregionen. – Det här fenomenet är vanligare än vi trott och påverkar både barns psykiska hälsa och skolgång, säger hon.