Skolsocialt stöd kan hjälpa fler att klara skolan
För att fler elever ska klara skolan krävs ett förbättrat samarbete mellan skola och socialtjänst. Nu har Göteborgsregionen (GR) genomfört en förstudie som dels kartlägger redan existerande former av samverkan mellan skola och socialtjänst, dels visar på vilka förutsättningar som enligt forskning krävs för att samverkan ska bli lyckad och hållbar över tid.
Stina Bergman Lindskog och Sandra Svensson är projektledare på GR och har genomfört förstudien ”Samordnat skolsocialt stöd vid närvaroproblematik” tillsammans med kollegorna Malin Isaksson och John Nelander.
Förstudien bygger på ett stort antal intervjuer och aktuell forskning om utmaningar och framgångsfaktorer när det gäller samverkan mellan skola och socialtjänst.
Frågan väcker ett stort intresse just nu, berättar projektledarna – bland annat har Socialstyrelsen och Skolverket bjudit in GR för att berätta om resultaten. Det beror i grunden på att det är många barn med närvaroproblematik som inte klarar skolan, vilket gjort att behovet av samarbete mellan olika aktörer har ökat. I och med införandet av den nya socialtjänstlagen, som väntas träda i kraft i juli år 2025, och statsbidragen för inrättandet av skolsociala team stärks också styrningen mot samverkan.
– Vi på Göteborgsregionen har arbetat med liknande frågor under flera års tid, bland annat för att vi har fullföljda studier som ett politiskt prioriterat fokusområde. Det är också en av fyra kraftsamlingar i Västra Götalandsregionens regionala utvecklingsstrategi, berättar Stina Bergman Lindskog.
Viktigt att utvärdera
Många forskare och praktiker är ense om att skola och socialtjänst skulle vinna på att stärka samarbetet. Däremot saknas i mångt och mycket forskning på vilka gemensamma insatser som ger effekt på individnivå. Därför blir det viktigt att systematiskt följa upp och utvärdera de gemensamma insatserna för att bygga beprövad erfarenhet.
– Orsakerna till skolfrånvaron är ju ofta komplexa och kan innefatta stödbehov i hemmet. Genom att identifiera vilka orsaker som kräver gemensamma insatser av skolan och socialtjänsten skapas bättre insatser för barnet, säger Sandra Svensson.
Kartläggningen visar att samtliga tretton medlemskommuner i Göteborgsregionen redan har någon form av strukturerad samverkan mellan skola och socialtjänst för att få fler barn och unga att klara skolan. Samtidigt finns det stora skillnader när det gäller organisation, resurser och personal. Ett av hindren är att skola och socialtjänst arbetar utifrån olika lagrum och saknar insyn i varandras uppdrag.
– Samverkansforskningen beskriver att det här med att komma från olika kunskapsgrunder och verksamheter är själva poängen med att samverka. Vi bidrar med olika syn på ett gemensamt problem, säger Stina Bergman Lindskog. Men olikheterna också vara ett hinder om det inte finns förståelse för varandras uppdrag, lagrum och verksamhet. I flera intervjuer lyfts till exempel att närvaroproblematik tidigare inte setts som något som socialtjänsten ska jobba med – det är skolans uppdrag. Och i huvudsak är det skolans uppdrag, men beroende på vilken orsak som ligger till grund för att ett barn inte kommer till skolan kan det också vara socialtjänstens uppdrag.
Samverkan måste prioriteras
För att få samverkan att fungera krävs att fråga prioriteras och ges tydliga riktlinjer och långsiktig finansiering.
– Det är ytterst en chefsfråga, samverkan kommer inte att hända om man inte prioriterar det, säger Sandra Svensson. Cheferna i en kommun måste våga fatta ett beslut om att samverkan är något man vill satsa på.
I nästa steg hoppas Sandra Svensson och Stina Bergman Lindskog ta resultaten vidare till en genomförandefas – GR har ansökt om att få driva ett projekt i samarbete med Göteborgs universitet och Rädda Barnen.
– Vi ser att det finns en stor potential i att bygga beprövad erfarenhet tillsammans i Göteborgsregionen. Dataunderlaget blir mycket bättre om vi gör arbetet gemensamt, så att vi landar rätt och ser vilka insatser som verkligen gör skillnad, säger Stina Bergman Lindskog.
Läs mer om samordnat skolsocialt stöd
Relaterat material
”Det är livslångt lärande vi jobbar med”
I Lerum pågår sedan flera år tillbaka ett omfattande arbete för att få unga med stor skolfrånvaro tillbaka till skolan. Peter Kristensson, förstelärare inom yrkesintroduktion på Lerums gymnasium och lokal processledare för det ESF-finansierade projektet ”Skolanknytning och Närvaro” (SAON), beskriver arbetet som både utmanande och givande.
Fyrbodal arbetar för en framtid fri från våld
I Fyrbodal drivs det våldspreventiva projektet En vardag fri från våld, som syftar till en långsiktig förändring av samhällsnormer – med start i förskolor, skolor och fritidshem. I oktober var över hundra deltagare på plats på projektets spridningskonferens för att ta del av de senaste framstegen.
När eleverna kommer i grupp blir prao enklare och roligare
Efter coronapandemin var det svårt att hitta praoplatser till alla elever. Göteborgsregionen (GR) satte då i gång ett arbete för att hitta lösningar på problemet. Projektledare Lena Sjöstrand berättar om hur grupp-prao blev ett framgångsrikt koncept som skapar nya möjligheter för elever att utvecklas.