Elever i anpassad skola: från utbildning till arbete 

Hur kan vi arbeta för att underlätta för unga med intellektuell funktionsnedsättning att etablera sig i arbetslivet? Det är en av frågorna som tas upp i denna rapport som sammanfattar följeforskningen av projektet GR Samsär.

Läs mer om projektet och följeforskningens resultat i sammanfattningen nedan eller ladda ner rapporten i sin helhet.

Rapporten i korthet

  • Projektet GR Samsär startade för att bidra till en mer inkluderande arbetsmarknad för unga med intellektuell funktionsnedsättning. Projektet har drivits av Göteborgsregionen i samverkan med anpassade gymnasieskolor i åtta kommuner och följeforskats av FoU i Väst. ESF delfinansierade projektet.
  •  Arbetsplatsförlagt lärande (apl) har varit ett viktigt fokus och man har inom ramen för projektet arbetat för att ge  skolpersonal, elever och arbetsplatser mer  stöd i arbetet inför, under och efter apl. Inom ramen för projektet utvecklades ett metodmaterial för anpassade gymnasieskolor och ett handledarmaterial för arbetsplatser.
  • Följeforskningen visar bland annat att metodmaterialet både speglar skolornas nuvarande arbetssätt och bidrar med pusselbitar som skolorna tidigare saknat. Materialet kan även tänkas bidra till mer likvärdighet i APL-arbetet mellan lärare och mellan skolor.
  • Projektet har också arbetat för att fler elever ska göra välgrundade val till den anpassade gymnasieskolan. Detta har skett bland annat genom utvecklingen av en gymnasiemässa för elever som ska söka till anpassade gymnasieskolan. Projektgruppen har även tagit fram stödmaterial för att underlätta elevernas gymnasieval och genomfört en förberedande workshop innan mässan. De nya arbetssätten planeras leva kvar även efter projektets slut

Relaterat material

Föreläsning
Film

Konferens Fullföljda studier 2025

7 oktober gick årets konferens inom kraftsamling Fullföljda studier av stapeln. Temat var tidiga samordnade insatser – hur vi tillsammans kan agera tidigt, effektivt och med barnets bästa i centrum. Här hittar du inspelningar från några av dagens föreläsningar och seminarier.

Artikel
Artikel

Introduktionsprogrammen i fokus: ”IM ska vara en studs vidare”

Partille gymnasium har de senaste åren utvecklat flera framgångsrika sätt att stötta elever på introduktionsprogrammen. När Göteborgsregionen samlade processledare och projektmedarbetare till en regional träff inom projektet Fokus IM var medarbetare från Partille på plats för att berätta om arbetet.

Artikel
Artikel

Kunskap om soc hjälper elever klara skolan

Samarbetet mellan skola och socialtjänst spelar en viktig roll för att få fler elever att fullfölja sina studier. I och med den nya socialtjänstlagen, som trädde i kraft i juli, ska det bli lättare att nå fram och hitta rätt hjälp. I flera kommuner i Västsverige pågår nu ett intensivt utvecklingsarbete för lära eleverna om vilket stöd de kan få från socialtjänsten.