Elever i anpassad skola: från utbildning till arbete 

Hur kan vi arbeta för att underlätta för unga med intellektuell funktionsnedsättning att etablera sig i arbetslivet? Det är en av frågorna som tas upp i denna rapport som sammanfattar följeforskningen av projektet GR Samsär.

Läs mer om projektet och följeforskningens resultat i sammanfattningen nedan eller ladda ner rapporten i sin helhet.

Rapporten i korthet

  • Projektet GR Samsär startade för att bidra till en mer inkluderande arbetsmarknad för unga med intellektuell funktionsnedsättning. Projektet har drivits av Göteborgsregionen i samverkan med anpassade gymnasieskolor i åtta kommuner och följeforskats av FoU i Väst. ESF delfinansierade projektet.
  •  Arbetsplatsförlagt lärande (apl) har varit ett viktigt fokus och man har inom ramen för projektet arbetat för att ge  skolpersonal, elever och arbetsplatser mer  stöd i arbetet inför, under och efter apl. Inom ramen för projektet utvecklades ett metodmaterial för anpassade gymnasieskolor och ett handledarmaterial för arbetsplatser.
  • Följeforskningen visar bland annat att metodmaterialet både speglar skolornas nuvarande arbetssätt och bidrar med pusselbitar som skolorna tidigare saknat. Materialet kan även tänkas bidra till mer likvärdighet i APL-arbetet mellan lärare och mellan skolor.
  • Projektet har också arbetat för att fler elever ska göra välgrundade val till den anpassade gymnasieskolan. Detta har skett bland annat genom utvecklingen av en gymnasiemässa för elever som ska söka till anpassade gymnasieskolan. Projektgruppen har även tagit fram stödmaterial för att underlätta elevernas gymnasieval och genomfört en förberedande workshop innan mässan. De nya arbetssätten planeras leva kvar även efter projektets slut

Relaterat material

Artikel
Artikel

När alla får vara med stärks tryggheten

Att vända trenden på en skola som redan har fått dåligt rykte kan vara svårt. På Eriksdalskolan i Skövde blev regeln ”alla får alltid vara med” startskott för ett utvecklingsarbete som har ökat måluppfyllelsen och stärkt tryggheten.

Artikel
Artikel

Övergångar i skolan – vad fungerar?

Att få till bra övergångar mellan årskurser och stadier är en viktig fråga för alla skolor. Men vad ska skolpersonalen tänka på för att stötta eleverna på bästa sätt? I den här artikeln har Skaraborgs kommunalförbund samlat aktuell och relevant kunskap som kan ge vägledning.

Artikel
Artikel

Besökarna flockades på mässan inför val till anpassad gymnasieskola

Varje år anordnar Göteborgsregionen en mässa inför valet till anpassad gymnasieskola, för att hjälpa eleverna att fatta välgrundade gymnasieval. Här får elever och föräldrar möjlighet att botanisera bland spännande alternativ och skolorna får chansen att skapa en första kontakt med sina framtida elever.