Med Textäventyr blev berättandet enkelt och roligt

En viktig del av undervisningen i svenska är att elever ska få möjlighet att uttrycka sig i skrift och hitta läsglädje. För Ellen Karp och Natalie Asp, som går på Svenska skolan i London, blev verktyget Textäventyr en ingång till ett kreativt projekt som gjorde skrivandet enkelt och spännande. 

Ellen Karp och Natalie Asp, elever vid Svenska skolan i London
Ellen Karp och Natalie Asp, elever på Svenska skolan i London.

”Tänk dig att du precis kommit hem från skolan. Du hör ett ljud som kommer uppifrån vinden.” Så börjar fantasyberättelsen ”Tidsresan”, om killen Noah som ska rädda landet Erdorien från den elake trollkarlen Filadius.

Ellen och Natalie skrev berättelsen tillsammans med klasskompisen Maya i det digitala verktyget Textäventyr (www.textaventyr.se), som tagits fram av Göteborgsregionen för att uppmuntra till kreativt skrivande och ökad läslust.

Med hjälp av Textäventyr är det enkelt att skapa interaktiva berättelser i formen ”välj ditt äventyr”. Genom ett system med noder med korta texter kan skribenten ge läsaren olika valalternativ. Läsaren får sedan klicka sig fram och välja en egen väg genom berättelsen.

– Det var vår lärare i svenska som introducerade Textäventyr för oss, berättar Ellen. Jag tyckte att det verkade spännande men från början visste vi inte så mycket om vad det innebar, så vi gick in på Textäventyr och läste andras berättelser. Sedan frågade vi om vi kunde få jobba i grupp och då blev det väldigt roligt.

– Det blev en jättelång berättelse, säger Natalie, vi skrev hela tiden, på raster och så fort vi hade lite tid över.

Det bästa med att jobba med Textäventyr är enligt Ellen och Natalie att det är möjligt att skapa många olika val för att styra berättelsen framåt. Ett minus är att tekniken ibland krånglar när de är flera som är inne i systemet och ska skriva samtidigt. När Tidsresan skrevs löste de problemet genom att skapa ett gemensamt dokument med berättelsen, så att de kunde samarbeta om skrivandet och sedan lägga in texterna i verktyget efter hand.

Deras bästa tips till andra är att brainstorma och göra en tankekarta att utgå ifrån. De tycker också att det kan vara en bra idé att testa att skriva i grupp, eftersom det kan vara lättare att komma på idéer gemensamt.

– Det blir mer kreativt när man grupparbetar, man kan låta fantasin flöda, säger Natalie.

Båda tror att Textäventyr fungerar bäst i mellanstadiet och högstadiet, men att yngre barn också kan ha roligt med verktyget och hitta många spännande berättelser att läsa på sajten.

– Det blev ett mycket större projekt än vad vår lärare hade tänkt sig från början. Vi har bara hunnit jobba med det en gång men jag är säker på att det kommer att bli fler gånger, säger Natalie.

Relaterat material

Artikel
Artikel

Skolmåltiden – en outnyttjad pedagogisk resurs

Skolmåltiden är mer än ett sätt att ge elever energi. Den kan också bidra till ökad närvaro, trygghet och bättre studieresultat. Det vet Gunilla Martinsson, verksamhetsledare på Skolmatsakademin, och Ann-Christin Pinola, rektor, som har lång erfarenhet av att utveckla skolmåltider i Västra Götaland.

Artikel
Artikel

”Vi bemöter inte elever som obehöriga!”

Hur kan elever på introduktionsprogrammen (IM) få bättre möjligheter att fullfölja sina studier? Den frågan var i fokus när Göteborgsregionen den 5 maj samlade lokala processledare och projektmedarbetare till en regional träff inom projektet Fokus IM.

Artikel
Artikel

NEETs for NEETs – en modell för delaktighet och egenmakt

Att unga vuxna själva får vara med och forma de insatser som riktar sig till dem – det var grunden för projektet NEETs for NEETs. Genom ReACT-modellen, en metod där deltagarna delar med sig av sin kunskap, tog Folkhögskoleförvaltningen i Västra Götalandsregionen ett nytt grepp för att stödja unga utan arbete eller studier.