Metoder, fakta och forskning.

Kunskapsbanken

Kunskapsbanken är till för dig som jobbar verksamhetsnära med fullföljda studier inom exempelvis skola, hälso- och sjukvård eller socialtjänsten. Här hittar du lärande exempel, metodmaterial och fördjupande artiklar och filmer. Allt material utgår från aktuell forskning och beprövad erfarenhet. Du kan filtrera utifrån ämnesområde och innehållstyp eller använda dig av sökrutan.

Kunskapsbanken

Kunskapsbanken är till för dig som jobbar verksamhetsnära med fullföljda studier inom exempelvis skola, hälso- och sjukvård eller socialtjänsten. Här hittar du lärande exempel, metodmaterial och fördjupande artiklar och filmer. Allt material utgår från aktuell forskning och beprövad erfarenhet. Du kan filtrera utifrån ämnesområde och innehållstyp eller använda dig av sökrutan.

Välj ämnesområden
Kategorier
Välj typ av innehåll
Etiketter
Artikel
Artikel

Prao väcker framtidstro hos elever i anpassad grundskola

Under våren fick elever i årskurs nio på Nordhemsskolan anpassad grundskola i Göteborg göra sin allra första prao. Under en vecka arbetade de på olika butiker och fick prova flera olika arbetsuppgifter – en upplevelse som väckte både stolthet och nya tankar om framtiden.

Föreläsning
Föreläsning

Webbinarium: Att göra demokrati

Hur kan delaktighet, trygghet och inflytande få fler elever att vilja vara kvar i skolan? I det här avsnittet av Samling berättar Malin och Rasmus från Göteborgsregionen hur arbete med demokrati stärker ungas motivation och framtidstro

Artikel
Artikel

Unga kulturutvecklare ger nya perspektiv

Genom arbetssättet Unga kulturutvecklare skapar kulturförvaltningen nya vägar för ungas inflytande i regionens kulturliv. Ebba Kostmann är regionutvecklare och arbetar för att ungas perspektiv ska tas till vara i Västra Götalandsregionens utvecklings- och beslutsprocesser.

Artikel
Artikel

Skolmåltiden – en outnyttjad pedagogisk resurs

Skolmåltiden är mer än ett sätt att ge elever energi. Den kan också bidra till ökad närvaro, trygghet och bättre studieresultat. Det vet Gunilla Martinsson, verksamhetsledare på Skolmatsakademin, och Ann-Christin Pinola, rektor, som har lång erfarenhet av att utveckla skolmåltider i Västra Götaland.

Artikel
Artikel

”Vi bemöter inte elever som obehöriga!”

Hur kan elever på introduktionsprogrammen (IM) få bättre möjligheter att fullfölja sina studier? Den frågan var i fokus när Göteborgsregionen den 5 maj samlade lokala processledare och projektmedarbetare till en regional träff inom projektet Fokus IM.

Utforska ämnesområde

Rulla till toppen