Kunskapsbanken
Kunskapsbanken är till för dig som jobbar verksamhetsnära med fullföljda studier inom exempelvis skola, hälso- och sjukvård eller socialtjänsten. Här hittar du lärande exempel, metodmaterial och fördjupande artiklar och filmer. Allt material utgår från aktuell forskning och beprövad erfarenhet. Du kan filtrera utifrån ämnesområde och innehållstyp eller använda dig av sökrutan.
Kunskapsbanken
Kunskapsbanken är till för dig som jobbar verksamhetsnära med fullföljda studier inom exempelvis skola, hälso- och sjukvård eller socialtjänsten. Här hittar du lärande exempel, metodmaterial och fördjupande artiklar och filmer. Allt material utgår från aktuell forskning och beprövad erfarenhet. Du kan filtrera utifrån ämnesområde och innehållstyp eller använda dig av sökrutan.

Prao väcker framtidstro hos elever i anpassad grundskola
Under våren fick elever i årskurs nio på Nordhemsskolan anpassad grundskola i Göteborg göra sin allra första prao. Under en vecka arbetade de på olika butiker och fick prova flera olika arbetsuppgifter – en upplevelse som väckte både stolthet och nya tankar om framtiden.

Webbinarium: Att göra demokrati
Hur kan delaktighet, trygghet och inflytande få fler elever att vilja vara kvar i skolan? I det här avsnittet av Samling berättar Malin och Rasmus från Göteborgsregionen hur arbete med demokrati stärker ungas motivation och framtidstro

Unga kulturutvecklare ger nya perspektiv
Genom arbetssättet Unga kulturutvecklare skapar kulturförvaltningen nya vägar för ungas inflytande i regionens kulturliv. Ebba Kostmann är regionutvecklare och arbetar för att ungas perspektiv ska tas till vara i Västra Götalandsregionens utvecklings- och beslutsprocesser.

Tillsammans backar vi upp alla barn i Dalsland – en satsning för barnets bästa
I Dalsland pågår en stor samverkanssatsning för att ge barn och unga bättre förutsättningar att lyckas i livet. Genom modellen Backa barnet arbetar skola, socialtjänst, vård och polis tillsammans – tidigt och samordnat.

Skolmåltiden – en outnyttjad pedagogisk resurs
Skolmåltiden är mer än ett sätt att ge elever energi. Den kan också bidra till ökad närvaro, trygghet och bättre studieresultat. Det vet Gunilla Martinsson, verksamhetsledare på Skolmatsakademin, och Ann-Christin Pinola, rektor, som har lång erfarenhet av att utveckla skolmåltider i Västra Götaland.

”Vi bemöter inte elever som obehöriga!”
Hur kan elever på introduktionsprogrammen (IM) få bättre möjligheter att fullfölja sina studier? Den frågan var i fokus när Göteborgsregionen den 5 maj samlade lokala processledare och projektmedarbetare till en regional träff inom projektet Fokus IM.