Stärkt vägledning inför valet till anpassad gymnasieskola
Elever som går i anpassad grund- och gymnasieskola kan ha svårt att fullfölja sina studier och etablera sig på arbetsmarknaden. Det betyder att det är särskilt viktigt att dessa elever får vägledning som är anpassad till deras förutsättningar. Nu har Göteborgsregionen tagit fram filmer och material som riktas till elever, vårdnadshavare och skolpersonal, för att hjälpa eleverna att göra rätt framtidsval.
Stöd för att kunna välja rätt
Den anpassade gymnasieskolan är en fortsättning på den anpassade grundskolan. Den är fyraårig, frivillig och vänder sig till ungdomar med dokumenterad intellektuell funktionsnedsättning. I den anpassade gymnasieskolan erbjuds nio yrkesinriktade nationella program samt individuella program för de elever som behöver gå en utbildning som är anpassad efter de egna förutsättningarna.
I samband med övergången till gymnasieskolan behöver eleverna – och har också rätt till – vägledning. För att eleverna ska ha kunna göra rätt val är det viktigt att de tidigt får chansen att fundera över olika alternativ och hur väl de stämmer med deras egna preferenser, förutsättningar och mål.
Göteborgsregionen anordnar varje år en mässa om den anpassade gymnasieskolan, för att hjälpa eleverna att fatta välgrundade studieval. Nu har det arbetet utvecklats, inom ramen för det ESF-finansierade projektet Stärkta förutsättningar för unga med intellektuell funktionsnedsättning.
Stor efterfrågan på riktat material
Projektledare på Göteborgsregionen har bland annat träffat en fokusgrupp bestående av studie-och yrkesvägledare inom anpassad grundskola från olika delar av regionen för att samla in kunskap och erfarenheter kring vägledningen för målgruppen.
– Vi ser att den anpassade mässan ses som ett viktigt moment i arbetet med att vägleda eleverna. Men det finns också önskemål om att arbeta med vägledning i ett bredare perspektiv, med mässan som en central punkt, berättar Malin Viberg, projektledare på Göteborgsregionen.
Genom arbetet i projektet har det också framkommit att det finns en stor efterfrågan på material, riktat såväl till elever som till studie- och yrkesvägledare och skolpersonal, som kan användas direkt i vägledningen med eleverna. Därför har Göteborgsregionen tagit fram informativa filmer som riktar sig till skolpersonal och vårdnadshavare samt material att användas i arbetet med eleverna före, under och efter den anpassade mässan.
Materialet är kopplat till vad eleverna behöver veta före, under och efter mässan, men kan användas även om man inte besöker mässan eller bor i en kommun utanför Göteborgsregionen.
– Vi vet att elevernas förutsättningar att fatta välgrundade beslut och välja utbildningar som de sedan också fullföljer förbättras med riktad information. Vi hoppas att filmerna och materialet kan stötta både vårdnadshavare och skolpersonal så att de kan stötta eleverna i deras viktiga utbildningsval, säger Lina Häger, projektledare på Göteborgsregionen.
Bakgrundsfakta
Göteborgsregionen har under flera år drivit projekt för att stärka arbetet inom de anpassade skolformerna, bland annat genom att sätta fokus på studie- och yrkesvägledning.
Just nu pågår projektet Stärkta förutsättningar för unga med intellektuell funktionsnedsättning, med finansiering från Europeiska socialfonden. Det fokuserar på att utveckla arbetet med vägledning för målgruppens och övergångar mellan anpassad grundskola och anpassad gymnasieskola för att stärka elevernas förutsättningar att etablera sig på arbetsmarknaden.
Relaterat material
När eleverna kommer i grupp blir prao enklare och roligare
Efter coronapandemin var det svårt att hitta praoplatser till alla elever. Göteborgsregionen (GR) satte då i gång ett arbete för att hitta lösningar på problemet. Projektledare Lena Sjöstrand berättar om hur grupp-prao blev ett framgångsrikt koncept som skapar nya möjligheter för elever att utvecklas.
Från oro till trygghet i Tidaholms skolverksamhet
När Skolinspektionen granskade Tidaholms skolor 2016 var tryggheten ett bekymmer. Idag, tack vare forskaren Hélène Jenvéns koncept ”Trygghet och studiero”, har skolmiljön förbättrats. Engagerad personal och tydliga regler har gjort stor skillnad, berättar Anneli Alm, tidigare skolchef i Tidaholm och Susanne Sandgren, projektledare för Fullföljda studier i Skaraborg.
När alla får vara med stärks tryggheten
Att vända trenden på en skola som redan har fått dåligt rykte kan vara svårt. På Eriksdalskolan i Skövde blev regeln ”alla får alltid vara med” startskott för ett utvecklingsarbete som har ökat måluppfyllelsen och stärkt tryggheten.