Nationell kartläggning ska minska elevfrånvaro

Skolverket har fått i uppdrag av regeringen att kartlägga elevers frånvaro i de obligatoriska skolformerna. Enligt skolminister Lotta Edholm är utredningen ett sätt att få kunskap om elevers frånvaro och kunna följa utvecklingen. Uppdraget ska redovisas till Utbildningsdepartementet i december 2024.

Regeringen beskriver elevers frånvaro från de obligatoriska skolformerna som ”ett stort problem”, samtidigt som kunskapen om frånvarons omfattning brister. Det är bakgrunden till att man nu gett Skolverket i uppdrag att kartlägga elevfrånvaron.

I november tillsattes en utredning för att ta fram förslag kring trygghet och studiero. Där ingår även att lämna förslag om ett nationellt frånvaroregister. Eftersom det kan dröja tills detta register är på plats är den kartläggning som Skolverket nu ska genomföra en möjlighet att få mer kunskap om läget kring elevfrånvaron i landet redan nu. Det uppger skolminister Lotta Edholm i ett pressmeddelande från Utbildningsdepartementet.

Anledningen till att regeringen vill följa  utvecklingen är för att kunna vidta  åtgärder som behövs för att minska elevfrånvaron, uppger skolmininstern.

2021 gjorde Skolverket en nationell kartläggning av elevfrånvaro i de obligatoriska skolformerna samt gymnasieskolan och anpassade gymnasieskolan. Den kartläggningen som nu ska genomföras ska ge en uppföljande nationell bild över omfattningen av elevfrånvaron sedan dess.

 

Relaterat material

Artikel
Artikel

”Vi bemöter inte elever som obehöriga!”

Hur kan elever på introduktionsprogrammen (IM) få bättre möjligheter att fullfölja sina studier? Den frågan var i fokus när Göteborgsregionen den 5 maj samlade lokala processledare och projektmedarbetare till en regional träff inom projektet Fokus IM.

Artikel
Artikel

NEETs for NEETs – en modell för delaktighet och egenmakt

Att unga vuxna själva får vara med och forma de insatser som riktar sig till dem – det var grunden för projektet NEETs for NEETs. Genom ReACT-modellen, en metod där deltagarna delar med sig av sin kunskap, tog Folkhögskoleförvaltningen i Västra Götalandsregionen ett nytt grepp för att stödja unga utan arbete eller studier.

Artikel
Artikel

Unga läsambassadörer inspirerade till läsning och skapande

Genom ett projekt i Västra Götalandsregionen har ungdomar tagit plats som läsambassadörer – ett nytänkande grepp för att nå barn med högläsning, berättande och skapande utanför skolans väggar. Genom sommarjobb, samverkan och lokalt förankrade aktiviteter har både de ungas intresse och barnens läslust vuxit.

Fakta

  • Uppdraget om kartläggning ges till Skolverket

     inom ramen för myndighetens regleringsbrev för 2024.

  • Kartläggningen ska ge en uppföljande nationell bild över omfattningen av elevfrånvaron sedan Skolverkets kartläggning 2021.

  • Uppdraget ska redovisas till Utbildningsdepartementet senast den 20 december 2024.