Nationell kartläggning ska minska elevfrånvaro
Skolverket har fått i uppdrag av regeringen att kartlägga elevers frånvaro i de obligatoriska skolformerna. Enligt skolminister Lotta Edholm är utredningen ett sätt att få kunskap om elevers frånvaro och kunna följa utvecklingen. Uppdraget ska redovisas till Utbildningsdepartementet i december 2024.
Regeringen beskriver elevers frånvaro från de obligatoriska skolformerna som ”ett stort problem”, samtidigt som kunskapen om frånvarons omfattning brister. Det är bakgrunden till att man nu gett Skolverket i uppdrag att kartlägga elevfrånvaron.
I november tillsattes en utredning för att ta fram förslag kring trygghet och studiero. Där ingår även att lämna förslag om ett nationellt frånvaroregister. Eftersom det kan dröja tills detta register är på plats är den kartläggning som Skolverket nu ska genomföra en möjlighet att få mer kunskap om läget kring elevfrånvaron i landet redan nu. Det uppger skolminister Lotta Edholm i ett pressmeddelande från Utbildningsdepartementet.
Anledningen till att regeringen vill följa utvecklingen är för att kunna vidta åtgärder som behövs för att minska elevfrånvaron, uppger skolmininstern.
2021 gjorde Skolverket en nationell kartläggning av elevfrånvaro i de obligatoriska skolformerna samt gymnasieskolan och anpassade gymnasieskolan. Den kartläggningen som nu ska genomföras ska ge en uppföljande nationell bild över omfattningen av elevfrånvaron sedan dess.
Relaterat material
När eleverna kommer i grupp blir prao enklare och roligare
Efter coronapandemin var det svårt att hitta praoplatser till alla elever. Göteborgsregionen (GR) satte då i gång ett arbete för att hitta lösningar på problemet. Projektledare Lena Sjöstrand berättar om hur grupp-prao blev ett framgångsrikt koncept som skapar nya möjligheter för elever att utvecklas.
Från oro till trygghet i Tidaholms skolverksamhet
När Skolinspektionen granskade Tidaholms skolor 2016 var tryggheten ett bekymmer. Idag, tack vare forskaren Hélène Jenvéns koncept ”Trygghet och studiero”, har skolmiljön förbättrats. Engagerad personal och tydliga regler har gjort stor skillnad, berättar Anneli Alm, tidigare skolchef i Tidaholm och Susanne Sandgren, projektledare för Fullföljda studier i Skaraborg.
När alla får vara med stärks tryggheten
Att vända trenden på en skola som redan har fått dåligt rykte kan vara svårt. På Eriksdalskolan i Skövde blev regeln ”alla får alltid vara med” startskott för ett utvecklingsarbete som har ökat måluppfyllelsen och stärkt tryggheten.
Fakta
- Uppdraget om kartläggning ges till Skolverket
inom ramen för myndighetens regleringsbrev för 2024.
Kartläggningen ska ge en uppföljande nationell bild över omfattningen av elevfrånvaron sedan Skolverkets kartläggning 2021.
Uppdraget ska redovisas till Utbildningsdepartementet senast den 20 december 2024.