Verktyg ska hjälpa unga att hantera sitt digitala liv

Allt fler barn och unga lider av psykisk ohälsa. Ökningen har skett parallellt med en annan trend –att användandet av digitala verktyg och sociala medier blivit allt vanligare. Nu får skolorna i Fyrbodal prova lärverktyget ”Det syns inte”, som ska ge eleverna konkreta verktyg att hantera tillvaron i en digitaliserad värld. 

Verktyget Det syns inte bygger på kunskap om hjärnan och syftar till att ge unga konkreta verktyg för att hantera tillvaron i en digitaliserad värld.

Bakom initiativet står den ideella organisationen Arts & Hearts som driver flera olika projekt för att hjälpa elever att navigera i den digitala världen. En av grundarna är hjärnforskaren Sissela Nutley, som bland annat har undersökt hur sociala medier påverkar hjärnan och vikten av tid för återhämtning. 

”Det syns inte” har tagits fram i samarbete med Institutionen för klinisk neurovetenskap på Karolinska Institutet och Forskningsinstitutet RISE. I verktyget får eleverna bland annat ta del av en dramaserie med vetenskapliga budskap och olika interaktiva övningar och experiment.

”Det syns inte” har redan använts framgångsrikt i Skaraborg, och erbjuds nu till skolor i Fyrbodal under ett år. I en artikel publicerad hos Fyrbodals kommunalförbund berättar Maria Ek, rektor på introduktionsprogrammet vid De la Gardiegymnasiet i Lidköping, att både lärare och elever varit mycket nöjda med verktyget.  

Det syns inte är ett fantastiskt lärverktyg. Tilltalande för eleverna, lätt att använda för lärare och forskningsgrunden är gedigen. Gensvaret från både lärare och elever på medverkande skolor har varit jättepositiv”, säger enhetschef rektor Maria Ek.

Utöver själva verktyget kommer deltagande skolor att ha möjlighet att delta i workshops och seminarier med Sissela Nutley, där de kan lära sig mer om hur hjärnan fungerar och vad som behövs för att ungdomar ska må bra i en digital värld. 

Relaterat material

Artikel
Artikel

När eleverna kommer i grupp blir prao enklare och roligare​

Efter coronapandemin var det svårt att hitta praoplatser till alla elever. Göteborgsregionen (GR) satte då i gång ett arbete för att hitta lösningar på problemet. Projektledare Lena Sjöstrand berättar om hur grupp-prao blev ett framgångsrikt koncept som skapar nya möjligheter för elever att utvecklas.

Artikel
Artikel

Från oro till trygghet i Tidaholms skolverksamhet

När Skolinspektionen granskade Tidaholms skolor 2016 var tryggheten ett bekymmer. Idag, tack vare forskaren Hélène Jenvéns koncept ”Trygghet och studiero”, har skolmiljön förbättrats. Engagerad personal och tydliga regler har gjort stor skillnad, berättar Anneli Alm, tidigare skolchef i Tidaholm och Susanne Sandgren, projektledare för Fullföljda studier i Skaraborg.

Artikel
Artikel

När alla får vara med stärks tryggheten

Att vända trenden på en skola som redan har fått dåligt rykte kan vara svårt. På Eriksdalskolan i Skövde blev regeln ”alla får alltid vara med” startskott för ett utvecklingsarbete som har ökat måluppfyllelsen och stärkt tryggheten.