Modell för ökad delaktighet i socialtjänsten
Barn har rätt att vara delaktiga i beslut som rör dem, inte minst när det kommer till socialtjänstens utredningar och insatser. Hur kan vi arbeta för att öka barns delaktighet när det kommer till kontakten med socialtjänsten?
Ett antal rapporter har under senare år visat att barns delaktighet i socialtjänsten är bristfällig och att detta lett till sämre resultat för barnen (Socialstyrelsen, 2018; Barnombudsmannen, 2019). För att öka barns delaktighet har ett flera olika modeller och metoder utvecklats specifikt för delaktighet i socialtjänstens arbete.
En sådan modell är Västermodellen, som bygger på intervjuer med barn. Göteborgsregionens forsknings- och utvecklingsenhet FoU i Väst har följeforskat på arbetet med Västermodellen, och resultatet visar bland annat att både barn och socialarbetarna hade en positiv syn på de intervjuer som gjorts inom ramen för Västermodellen.
Relaterat material
Koll på läget: ”Vi har kommit längre när det gäller vuxnas arbetsmiljö än barns”
I det här avsnittet möter vi Sven Bölte, professor vid Karolinska institutet och föreståndare för KIND. Samtalet kretsar kring Svens forskning kring neuropsykiatriska funktionsnedsättningar och kring didaktiska, sociala och fysiska perspektiv på skolans lärmiljö.
Koll på läget: ”Samhället behöver lyssna lite mer på unga”
Utbildning är en demokratifråga. Det säger Urban Strandberg, docent och universitetslektor i statsvetenskap på Göteborgs Universitet. I det här avsnittet samtalar han med Henrik Krantz om varför samhället behöver bli bättre på att ta in ungas perspektiv.
Koll på läget: ”Det blir mer lättpratat på skolan”
I det här avsnittet pratar Henrik med Sofia Hammarström som varit med och tagit fram metoden SEXIT. Metoden består bland annat av ett frågeformulär för att prata med unga om sexuell riskutsatthet och erfarenhet av våld.