En film om skolanknytning

En stark skolanknytning spelar roll för att skapa rätt förutsättningar för elevers närvaro, utveckling och lärande.  Den här filmen riktar sig till dig som arbetar med att kartlägga elevers och ungas behov, i syfte att främja fullföljda studier.

Om begreppet skolanknytning

Begreppet skolanknytning handlar om hur involverad eller distanserad en elev är i skolan och sitt skolarbete. Begreppet omfattar fyra dimensioner som alla påverkar elevers förutsättningar att fullfölja sina studier.  Det handlar om beteendemässiga, akademiska, affektiva och kognitiva dimensioner. Inom forskningen finns ett antal indikatorer som kan användas för att utifrån dessa dimensioner undersöka elevers involvering och skolanknytning

Det systematiska arbetet med kartläggning och uppföljning av elevers situation sker ofta genom skolors early warning systems (EWS) Läs mer om EWS här.

Mer om Göteborgsregionens arbete med fullföljda studier

Göteborgsregionen har arbetat med området fullföljda studier sedan 2011. Idag sker arbetet  på olika nivåer inom hela utbildningskedjan, från förskola till vuxenutbildning. Fokus ligger på att sprida kunskap och forskning samt att hitta nya ingångar i det förebyggande arbetet, tillsammans med skolorna. Läs mer här

Relaterat material

Föreläsning
Föreläsning

Webbinarium: Att göra demokrati

Hur kan delaktighet, trygghet och inflytande få fler elever att vilja vara kvar i skolan? I det här avsnittet av Samling berättar Malin och Rasmus från Göteborgsregionen hur arbete med demokrati stärker ungas motivation och framtidstro

Artikel
Artikel

”Vi bemöter inte elever som obehöriga!”

Hur kan elever på introduktionsprogrammen (IM) få bättre möjligheter att fullfölja sina studier? Den frågan var i fokus när Göteborgsregionen den 5 maj samlade lokala processledare och projektmedarbetare till en regional träff inom projektet Fokus IM.

Artikel
Artikel

Så satsar Da Vinci-skolan i Ale på trygghet och delaktighet

Da Vinci-skolan i Ale har tagit ett helhetsgrepp kring närvarofrågan. Genom projektet SAON – Skolanknytning och närvaro – har skolan arbetat systematiskt med att skapa trygghet, delaktighet och motivation hos eleverna. Resultatet? Förbättrade skolresultat och högre trivsel.