Verktyg ska hjälpa unga att hantera sitt digitala liv

Allt fler barn och unga lider av psykisk ohälsa. Ökningen har skett parallellt med en annan trend –att användandet av digitala verktyg och sociala medier blivit allt vanligare. Nu får skolorna i Fyrbodal prova lärverktyget ”Det syns inte”, som ska ge eleverna konkreta verktyg att hantera tillvaron i en digitaliserad värld. 

Verktyget Det syns inte bygger på kunskap om hjärnan och syftar till att ge unga konkreta verktyg för att hantera tillvaron i en digitaliserad värld.

Bakom initiativet står den ideella organisationen Arts & Hearts som driver flera olika projekt för att hjälpa elever att navigera i den digitala världen. En av grundarna är hjärnforskaren Sissela Nutley, som bland annat har undersökt hur sociala medier påverkar hjärnan och vikten av tid för återhämtning. 

”Det syns inte” har tagits fram i samarbete med Institutionen för klinisk neurovetenskap på Karolinska Institutet och Forskningsinstitutet RISE. I verktyget får eleverna bland annat ta del av en dramaserie med vetenskapliga budskap och olika interaktiva övningar och experiment.

”Det syns inte” har redan använts framgångsrikt i Skaraborg, och erbjuds nu till skolor i Fyrbodal under ett år. I en artikel publicerad hos Fyrbodals kommunalförbund berättar Maria Ek, rektor på introduktionsprogrammet vid De la Gardiegymnasiet i Lidköping, att både lärare och elever varit mycket nöjda med verktyget.  

Det syns inte är ett fantastiskt lärverktyg. Tilltalande för eleverna, lätt att använda för lärare och forskningsgrunden är gedigen. Gensvaret från både lärare och elever på medverkande skolor har varit jättepositiv”, säger enhetschef rektor Maria Ek.

Utöver själva verktyget kommer deltagande skolor att ha möjlighet att delta i workshops och seminarier med Sissela Nutley, där de kan lära sig mer om hur hjärnan fungerar och vad som behövs för att ungdomar ska må bra i en digital värld. 

Relaterat material

Artikel
Artikel

När alla får vara med stärks tryggheten

Att vända trenden på en skola som redan har fått dåligt rykte kan vara svårt. På Eriksdalskolan i Skövde blev regeln ”alla får alltid vara med” startskott för ett utvecklingsarbete som har ökat måluppfyllelsen och stärkt tryggheten.

Artikel
Artikel

Övergångar i skolan – vad fungerar?

Att få till bra övergångar mellan årskurser och stadier är en viktig fråga för alla skolor. Men vad ska skolpersonalen tänka på för att stötta eleverna på bästa sätt? I den här artikeln har Skaraborgs kommunalförbund samlat aktuell och relevant kunskap som kan ge vägledning.

Artikel
Artikel

Besökarna flockades på mässan inför val till anpassad gymnasieskola

Varje år anordnar Göteborgsregionen en mässa inför valet till anpassad gymnasieskola, för att hjälpa eleverna att fatta välgrundade gymnasieval. Här får elever och föräldrar möjlighet att botanisera bland spännande alternativ och skolorna får chansen att skapa en första kontakt med sina framtida elever.