Regionalt samarbete stärker anpassad gymnasieskola
Elever på anpassad gymnasieskola har ofta svårt att visa sina styrkor för arbetsgivare. Nu tar medlemmar i det regionala programrådet i Göteborgsregionen gemensamt fram ett nytt material för att visa på elevernas kunskaper. Målet är att ge eleverna bättre möjligheter att visa sina kunskaper och sin potential.

Nederländerna inspirerar
Göteborgsregionen leder det regionala programrådet för anpassad gymnasieskola, där flera kommuner och andra aktörer samverkar för att stärka samarbetet mellan skola och arbetsliv. Syftet är att förbättra elevernas möjligheter att etablera sig på arbetsmarknaden genom bland annat erfarenhetsutbyte och spridning av goda exempel. Programrådet är en del av det ESF-finansierade projektet Stärkta förutsättningar för unga med intellektuell funktionsnedsättning.
Frejagymnasiet i Mölndal är en av de skolor som har haft stor nytta av programrådets arbete. Helena Morén, som är förstelärare på skolan, har varit en del av rådet i flera år och ser tydliga fördelar.
– När vi skulle börja jobba med programråd var vi en liten enhet i Mölndal och hade inget gymnasium att luta oss emot. Jag försökte få till ett programråd men det var svårt att få snurr på arbetet. När Göteborgsregionen tog initiativet att samla skolorna insåg vi att många satt i samma situation. Samarbetet har varit en jättestor hjälp, säger Helena Morén.
Under hösten deltog Helena Morén i en jobbskuggningsresa till flera skolor i Nederländerna. Där finns ett nationellt system där arbetsgivare ger eleverna individuella omdömen som fungerar som ett slags CV efter avslutad praktik.
– I Nederländerna fokuserar skolorna på arbete från dag ett – eleverna ska lära sig saker för att sedan kunna gå ut i arbete. Det börjar redan första året med att de får testa olika arbetsuppgifter. Sedan ökar svårighetsgraden hela tiden så att eleverna, mot slutet av utbildningstiden, ska kunna arbeta självständigt.
Nu ska deltagare från tre kommuner – Mölndal, Kungälv och Kungsbacka – samarbeta för att ta fram en ny metod för att synliggöra elevernas kompetenser under arbetsplatsförlagt lärande, apl.
– Betygen säger ofta inte så mycket för arbetsgivarna. Det nya materialet ska bli ett komplement där arbetsgivarna beskriver vad eleven har gjort, vilka styrkor han eller hon har och vilken arbetsförmåga eleven har visat, berättar Helena Morén.
Praktik viktigare än betyg
Helena Morén menar att många elever kommer mer till sin rätt på en arbetsplats än i skolan.
– Handledarna ser ofta styrkor som vi i skolan kanske inte upptäcker. För eleverna är praktiken superviktig, men deras insatser synliggörs sällan i en siffra eller bokstav. Samtidigt vet vi ju att arbetsgivare ofta bara anställer om de ser en potential i eleven. Därför tror jag att det här nya materialet kan bli väldigt värdefullt, det blir ett ärligt material som speglar vad eleven faktiskt kan.
Hon betonar också vikten av att programrådet skapar kontakter mellan skolor och företag.
– Vi har fått så mycket stöd genom programrådet, bland annat tips på företag som tar emot vår elevgrupp. Det är guld värt. Jag hoppas verkligen att det här samarbetet fortsätter, för vi har åstadkommit mycket i Göteborgsregionen.
Om det regionala programrådet
Programrådet är en del av det ESF-finansierade projektet Stärkta förutsättningar för unga med intellektuell funktionsnedsättning. Göteborgsregionen leder och faciliterar det regionala programrådet, som ska:
- dela erfarenheter och bygga kunskaper, både inom gruppen men också utanför
- samla och sprida goda exempel
- identifiera de organisatoriska mellanrummen – planera insatser för att överkomma dessa
- skapa en bild som visar på de olika vägarna framåt från grundskola och ut i arbets- och studielivet
- synliggöra vilka olika vägar som är möjliga framåt och vilka som ansvarar för vad
- synliggöra och visa mervärdet att arbeta med målgruppen.
Deltagande kommuner: Kungsbacka, Kungälv, Göteborg, Stenungssund, Mölndal och Alingsås.
Deltagande myndigheter och organisationer: SPSM, Skolverket och Arbetsförmedlingen
Relaterat material

Så satsar Da Vinci-skolan i Ale på trygghet och delaktighet
Da Vinci-skolan i Ale har tagit ett helhetsgrepp kring närvarofrågan. Genom projektet SAON – Skolanknytning och närvaro – har skolan arbetat systematiskt med att skapa trygghet, delaktighet och motivation hos eleverna. Resultatet? Förbättrade skolresultat och högre trivsel.

Så arbetar Härryda för att öka skolnärvaron
I Härryda kommun införde skolorna 2023 ett nytt arbetssätt för att förbättra statistiken över frånvaron och främja skolnärvaron. Se filmen om hur Härryda arbetar med närvarostatistik och stöttning av elever på både kort och lång sikt.

”Är man inte trygg i skolan blir det svårt att lära sig något”
Åsa Nilsson, analytiker på FoU i Väst, har lång erfarenhet av enkätstudier och arbetar återkommande med ungdomsundersökningen LUPP. Genom att samla in data om ungas livssituation och hälsa hjälper undersökningen kommuner att skapa bättre förutsättningar för unga.