Introduktionsprogrammen i fokus: "IM ska vara en studs vidare"
Partille gymnasium har de senaste åren utvecklat flera framgångsrika sätt att stötta elever på introduktionsprogrammen. När Göteborgsregionen samlade processledare och projektmedarbetare till en regional träff inom projektet Fokus IM var medarbetare från Partille på plats för att berätta om arbetet.

Gemensam syn i skolan
Fokus IM är ett initiativ finansierat av Europeiska socialfonden (ESF) för att stärka stödet till elever som står långt ifrån gymnasiebehörighet. Deltagarna fick bland annat möjlighet att diskutera hur de kan använda projektplaner som ett praktiskt stöd i sitt utvecklingsarbete.
Men det fanns också tid att lyssna på inspirerande exempel. Den här gången delade Partille gymnasium med sig av sitt utvecklingsarbete inom Fokus IM.
– Tidigare jobbade vi i stuprör, där IM var för sig. Nu har vi en gemensam syn – oavsett vad skolan gör, så ska IM vara med, berättade Karin Noborn, biträdande rektor och specialpedagog på Partille gymnasium.
Partille gymnasium har omkring 540 elever, varav ett hundratal går på introduktionsprogrammen. Elevgruppen har präglats av låg skolmotivation och omfattande frånvaro, men de senaste åren har personalen arbetat målmedvetet för att vända utvecklingen. Sedan 2024 deltar skolan i Fokus IM, med målet att stärka elevernas skolnärvaro och framtidstro för att ge dem bättre förutsättningar att gå vidare till arbete eller studier.
Ett av initiativen är Studion, en eftermiddagsskola på tisdagar och onsdagar i ett klassrum med kreativt material. Här får eleverna möta skolan i en annan miljö, med fokus på tillhörighet och motivation och små steg tillbaka mot studierna.
– För många elever är miljöombytet viktigt. Studion blir en trygg plats där man vågar börja igen, säger Heini Lundin, samordnare vid skolan.
Rusta eleverna
En annan del av projektet är Stallet, ett samarbete med Partille Ridklubb. Eleverna deltar i olika aktiviteter och praktiska arbetsuppgifter i en lugn, naturnära miljö. Här byggs ansvarstagande, relationer och framtidstro – inte sällan genom reflekterande samtal.
Dessutom ingår orienteringskursen ”Redo för framtiden”, som ger inblick i olika yrkesområden och arbetslivets normer, rutiner och förväntningar. Praktik varvas med teori för att öka elevernas anställningsbarhet.
– Vår vision är att rusta eleverna för framtiden – till nationellt program, arbetslivet eller vidare studier. IM ska inte vara ett ställe där du fastnar, utan en studs vidare, säger Karin Noborn.
Relaterat material

Kunskap om soc hjälper elever klara skolan
Samarbetet mellan skola och socialtjänst spelar en viktig roll för att få fler elever att fullfölja sina studier. I och med den nya socialtjänstlagen, som trädde i kraft i juli, ska det bli lättare att nå fram och hitta rätt hjälp. I flera kommuner i Västsverige pågår nu ett intensivt utvecklingsarbete för lära eleverna om vilket stöd de kan få från socialtjänsten.

Prao väcker framtidstro hos elever i anpassad grundskola
Under våren fick elever i årskurs nio på Nordhemsskolan anpassad grundskola i Göteborg göra sin allra första prao. Under en vecka arbetade de på olika butiker och fick prova flera olika arbetsuppgifter – en upplevelse som väckte både stolthet och nya tankar om framtiden.

Unga kulturutvecklare ger nya perspektiv
Genom arbetssättet Unga kulturutvecklare skapar kulturförvaltningen nya vägar för ungas inflytande i regionens kulturliv. Ebba Kostmann är regionutvecklare och arbetar för att ungas perspektiv ska tas till vara i Västra Götalandsregionens utvecklings- och beslutsprocesser.