Trygghet och studiero
Elever behöver känna sig trygga för att kunna nå sina mål. Det handlar bland annat om bemötande, tillitsfulla relationer och lärmiljöer som främjar trygghet. Detta är ett arbete som kräver struktur, planering och uppföljning.
Från oro till trygghet i Tidaholms skolverksamhet
När Skolinspektionen granskade Tidaholms skolor 2016 var tryggheten ett bekymmer. Idag, tack vare forskaren Hélène Jenvéns koncept ”Trygghet och studiero”,
När alla får vara med stärks tryggheten
Att vända trenden på en skola som redan har fått dåligt rykte kan vara svårt. På Eriksdalskolan i Skövde blev
Gyllene regler gav trygghet och lekro
På förskolan Kullerbyttan i Tibro har personalen arbetat aktivt med trygghet och lekro i alla barngrupper, baserat på ett koncept
Koll på läget: ”Vi har kommit längre när det gäller vuxnas arbetsmiljö än barns”
I det här avsnittet möter vi Sven Bölte, professor vid Karolinska institutet och föreståndare för KIND. Samtalet kretsar kring Svens
Interaktivt case om bemötande
Det här caset handlar om eleven Joel och riktar sig till personal i grund- och gymnasieskola. Caset är baserat på
Rapport om barnfattigdom
I den här rapporten lyfts forskning fram som bland annat visar på samband mellan hur lång perioden i fattigdom varit