Skolor berättar: så arbetar vi för fullföljda studier i praktiken
I det här materialet berättar fem gymnasieskolor om sitt praktiska arbete med elever som av olika anledningar befunnit sig i riskzon för att avbryta sina studier.
Samtliga situationer och elevfall som beskrivs i materialet är hämtade från verkligheten. För att säkerställa elevernas anonymitet har materialet bearbetats. Skolorna som delar med sig av sitt arbete deltog under två års tid i utvecklingsprojektet Fullfölja studier GR som drevs av Göteborgsregionen. Klicka här för att läsa mer om projektet.
Målgrupp
Materialet riktar sig till alla som i sin yrkesroll möter unga i riskzon för studieavbrott.
Materialet innehåller:
- Casebeskrivningar baserade på verkliga situationer
- Reflektioner utifrån forskning och styrdokument
- Generella rekommendationer för fortsatt arbete
Relaterat material

”Vi bemöter inte elever som obehöriga!”
Hur kan elever på introduktionsprogrammen (IM) få bättre möjligheter att fullfölja sina studier? Den frågan var i fokus när Göteborgsregionen den 5 maj samlade lokala processledare och projektmedarbetare till en regional träff inom projektet Fokus IM.

Så satsar Da Vinci-skolan i Ale på trygghet och delaktighet
Da Vinci-skolan i Ale har tagit ett helhetsgrepp kring närvarofrågan. Genom projektet SAON – Skolanknytning och närvaro – har skolan arbetat systematiskt med att skapa trygghet, delaktighet och motivation hos eleverna. Resultatet? Förbättrade skolresultat och högre trivsel.

Så kan dialogtorg stärka elevernas röster
Göteborgsregionen (GR) genomförde under våren två dialogtorg på högstadieskolorna Da Vinciskolan i Ale kommun och Almåsskolan i Mölndal. Initiativet är en del av GR:s pågående utvecklingsarbete inom det ESF-finansierade projektet Skolanknytning och närvaro.