Interaktivt case om överlämningar
Det är viktigt att barn och elever får en trygg övergång mellan skolor och skolformer. Det här caset handlar om eleven Mariam som ska börja på en ny skola efter sommarlovet. Vilka insatser krävs för att skolan ska kunna ta emot Mariam på bästa sätt?
För att skapa trygga övergångar krävs samverkan och fungerande rutiner. Det kan handla om rutiner för att skapa aktuell och saklig dokumentation eller om arbetet med delaktighet för elever och vårdnadshavare.
Det här caset riktar sig till personal i grund- och gymnasieskola. Du som spelar möts av olika situationer som ger tillfälle att reflektera över bland annat systematik och rutiner kring övergångar.
Så här spelar du
Mer fakta:
Interaktiva case är ett sätt att skapa förutsättningar för gemensamt lärande i arbetsgruppen. Diskussionerna som uppstår när gruppen tillsammans resonerar kring den fiktiva situationen i caset kan leda till ökad samsyn kring viktiga frågor i den egna verksamheten.
Case Mariam har tagits fram av Göteborgsregionen i samarbete med lärare och personal från elevhälsoteam. Innehållet är baserat på verkliga händelser
Relaterat material
Koll på läget: ”Låt eleverna bli förbättringsagenter”
Poddavsnitt om skolans förbättringsarbete med Ulf Blossing från institutionen för pedagogik och specialpedagogik på Göteborgs universitet. Samtalet kretsar kring allt från kartläggning och uppföljning till begreppet agens.
Koll på läget: ”Elever som inte klarar av skolan känner skam”
Ungas psykiska ohälsa ökar – vad beror det på? Den frågan tar sig Henrik an tillsammans med Linda Hiltunen som är lektor i sociologi på institutionen för samhällsstudier på Linnéuniversitetet.
Analys av elevers närvaro, frånvaro och måluppfyllelse
Vilka insatser behöver göras för att öka likvärdigheten på skolan? Att systematiskt kartlägga och följa upp elevers frånvaro, närvaro och kunskapsutveckling är ett sätt för skolor att lyckas bättre med att identifiera verksamma insatser.