Elever i anpassad skola: från utbildning till arbete
Hur kan vi arbeta för att underlätta för unga med intellektuell funktionsnedsättning att etablera sig i arbetslivet? Det är en av frågorna som tas upp i denna rapport som sammanfattar följeforskningen av projektet GR Samsär.
Läs mer om projektet och följeforskningens resultat i sammanfattningen nedan eller ladda ner rapporten i sin helhet.
Rapporten i korthet
- Projektet GR Samsär startade för att bidra till en mer inkluderande arbetsmarknad för unga med intellektuell funktionsnedsättning. Projektet har drivits av Göteborgsregionen i samverkan med anpassade gymnasieskolor i åtta kommuner och följeforskats av FoU i Väst. ESF delfinansierade projektet.
- Arbetsplatsförlagt lärande (apl) har varit ett viktigt fokus och man har inom ramen för projektet arbetat för att ge skolpersonal, elever och arbetsplatser mer stöd i arbetet inför, under och efter apl. Inom ramen för projektet utvecklades ett metodmaterial för anpassade gymnasieskolor och ett handledarmaterial för arbetsplatser.
- Följeforskningen visar bland annat att metodmaterialet både speglar skolornas nuvarande arbetssätt och bidrar med pusselbitar som skolorna tidigare saknat. Materialet kan även tänkas bidra till mer likvärdighet i APL-arbetet mellan lärare och mellan skolor.
- Projektet har också arbetat för att fler elever ska göra välgrundade val till den anpassade gymnasieskolan. Detta har skett bland annat genom utvecklingen av en gymnasiemässa för elever som ska söka till anpassade gymnasieskolan. Projektgruppen har även tagit fram stödmaterial för att underlätta elevernas gymnasieval och genomfört en förberedande workshop innan mässan. De nya arbetssätten planeras leva kvar även efter projektets slut
Relaterat material
Ny samverkansplattform för anpassad grundskola
Elever som går i anpassad grundskola behöver stöd och vägledning för att kunna utvecklas så långt som möjligt i skolan och arbetslivet. Nu lanseras en ny nationell samverkansplattform för alla som arbetar i anpassad grundskola, för att förbättra elevernas övergångar till gymnasieskolan och yrkeslivet.
Våga slå larm om hedersrelaterat förtryck
Under sommarlovet ökar risken för att barn och unga blir utsatta för hedersrelaterat förtryck. Nu går Regionalt stödcentrum heder i Göteborg ut och uppmanar skolpersonal att vara vaksamma och slå larm.
Digital halvdagskonferens om närvarofrämjande arbete
För att främja närvaro och förebygga frånvaro i skolan krävs ett systematiskt arbete. Vad finns det för goda exempel och vad säger forskningen? Den 15 augusti bjuder Kunskapsnod fullföljda studier Sjuhärad in till en digital halvdagskonferens om att arbeta närvarofrämjande.