Grundskolebetygens betydelse för resultaten i gymnasieskolan 

Grundskolebetyg och programval är två av de faktorer som har störst påverkan på om eleven kommer att ta gymnasieexamen inom tre år. När det kommer till elever med lägre betyg är detta särskilt viktigt. 

denna studie undersöker Skolverket hur elevernas slutbetyg i grundskolan påverkar deras resultat i gymnasieskolan.   

Sammanfattning

  •  Registerstudie som utgår från  elever som slutförde årskurs 9 våren 2017 och påbörjade något av gymnasieskolans nationella program samma höst.
  • Rapporten jämför elever med samma genomsnittliga betyg från grundskolan och undersöker andelen som tar examen efter tre år. 
  • Rapporten visar bland annat att fler elever från yrkesprogrammen tar examen jämfört med elever från de högskoleförberedande programmen.  
  • Rapporten presenterar även analyser kring hur elevers betyg i grundskoleämnen påverkar hur det går för dem på gymnasiet. 

Relaterat material

Artikel
Artikel

Så satsar Da Vinci-skolan i Ale på trygghet och delaktighet

Da Vinci-skolan i Ale har tagit ett helhetsgrepp kring närvarofrågan. Genom projektet SAON – Skolanknytning och närvaro – har skolan arbetat systematiskt med att skapa trygghet, delaktighet och motivation hos eleverna. Resultatet? Förbättrade skolresultat och högre trivsel.

Artikel
Artikel

Så kan dialogtorg stärka elevernas röster

Göteborgsregionen (GR) genomförde under våren två dialogtorg på högstadieskolorna Da Vinciskolan i Ale kommun och Almåsskolan i Mölndal. Initiativet är en del av GR:s pågående utvecklingsarbete inom det ESF-finansierade projektet Skolanknytning och närvaro.

Artikel
Artikel

Vad påverkar ungas förutsättningar att klara skolan? 

Elevers förutsättningar att fullfölja sina studier påverkas av många olika faktorer som samspelar med varandra. Vad är det som påverkar om en elev når gymnasiebehörighet och fullföljer en gymnasieutbildning eller inte?