Tidig språkträning öppnar dörrar till lärande
Språk är grunden för att förstå, tänka och lyckas i skolan. I Västra Götaland arbetar Kulturförvaltningen med att stötta samverkan mellan regionens bibliotek, barnhälsovård, logopeder och förskolor genom materialet Språktåget.
En gemensam grund för alla som möter familjer
Språktåget började som ett läsfrämjande projekt i region Stockholm och har utvecklats vidare i Västra Götaland. Det består av ett material som har tagits fram tillsammans av bibliotekarier och logopeder som används i bibliotek, barnhälsovård, logopedverksamhet och förskolor.
– Ju mer vuxna pratar, sjunger, ramsar och leker med barnen, desto bättre förutsättningar får de att lära sig ett språk, säger Anna Hansson, bibliotekskonsulent på Kulturförvaltningen i Västra Götalandsregionen.
På varje bibliotek i regionen finns en Språktåget-hylla. Där finns böcker och material som uppmuntrar barn att leka med ord, rim och begrepp – oavsett språknivå.
– Böckerna som Språktåget tipsar om är vanliga barnböcker som fungerar extra bra för att utveckla språket. De kan till exempel innehålla många känslouttryck eller särskilda språkljud, säger Bodil Alvarsdotter, som också är bibliotekskonsulent på Kulturfövaltningen.
Språktåget-materialet består också av en folder för föräldrar, som delas ut på barnavårdscentraler, till exempel vid åttamånaderskontrollen. Den ger tips på hur vuxna kan stötta barnens språk genom att prata, sjunga, läsa och ramsa. Foldern finns översatt till över 20 språk – inklusive de nationella minoritetsspråken och lättläst svenska.
– Föräldrar uppmuntras att sjunga och ramsa på på sitt modersmål, det är viktigt för språkutvecklingen. Forskningen visar att det är svårt att lära sig ett nytt språk om man inte bottnar i sitt första. Det finns också ett jämlikhetsperspektiv i detta – informationen ska vara begriplig för alla. Om man ser en folder på till exempel nordsamiska eller jiddisch signalerar det att alla språk är värdefulla, säger Bodil Alvarsdotter.
Biljett till ett bättre språk
När ett barn får stöd hos en logoped kan familjen få en särskild biljett till Språktåget. På biljetten står vilket språkområde barnet behöver träna på. Biblioteket kan sedan tipsa om böcker som passar just det behovet.
– Det ger en tydlig struktur och en gemensam grund. Föräldrar vet vad de kan göra hemma, och förskola och bibliotek ger samma budskap, säger Anna Hansson.
För de båda konsulenterna är sambandet mellan tidig språkutveckling och skolresultat självklart.
– Om barn inte får språkstöd tidigt blir det svårare senare och många kanske inte vet att det finns stöd att få. Tidiga insatser är avgörande för att barn ska lyckas i skolan, säger Anna Hansson.
Intresset för Språktåget växer. Förskolorna har nyligen bjudits in i samarbetet, och fler aktörer vill vara med. Kulturförvaltningen ordnar frukostmöten för att sprida metoden. Våren 2026 planeras dessutom en digital konferens – En puff för språket – där erfarenheter ska delas.
– Språket lägger grunden för skolgången. Ett rikt språk gör det möjligt att förstå, tänka och lära. Vi vet att Språktåget fungerar – nu gäller det att nå ut till ännu fler, säger Bodil Alvarsdotter.
Läs mer om Språktåget och VGR:s läsfrämjande arbete
Relaterat material

”Alla unga ska känna att deras röst spelar roll”
Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor, MUCF, har i höst lanserat handledningen Demokrati i praktiken – ett nytt stödmaterial för skolpersonal som arbetar i anpassad skola. Målet är att ge lärare, skolledare och huvudmän konkreta verktyg för att stärka elevers delaktighet och inflytande i frågor som rör deras vardag.

Information och hopp: nytt vårdnadshavarmöte visar vägar vidare
Många unga står inför stora beslut när gymnasietiden närmar sig sitt slut. Nu bjuder Göteborgsregionen in föräldrar till gymnasieelever till ett digitalt vårdnadshavarmöte den 12 november. Syftet är att visa att det finns många vägar vidare – till både arbete och studier.

Introduktionsprogrammen i fokus: ”IM ska vara en studs vidare”
Partille gymnasium har de senaste åren utvecklat flera framgångsrika sätt att stötta elever på introduktionsprogrammen. När Göteborgsregionen samlade processledare och projektmedarbetare till en regional träff inom projektet Fokus IM var medarbetare från Partille på plats för att berätta om arbetet.
