Utvecklingsarbete
För att stärka alla elevers förutsättningar att fullfölja sina studier krävs ett systematiskt och planlagt arbete på flera nivåer. Det handlar om främjande insatser på generell nivå, förebyggande insatser riktade till individer eller grupper samt om åtgärdande insatser riktat till individer i komplexa situationer.

”Vi bemöter inte elever som obehöriga!”
Hur kan elever på introduktionsprogrammen (IM) få bättre möjligheter att fullfölja sina studier? Den frågan var i fokus när Göteborgsregionen

Koll på läget: ”Låt eleverna bli förbättringsagenter”
Poddavsnitt om skolans förbättringsarbete med Ulf Blossing från institutionen för pedagogik och specialpedagogik på Göteborgs universitet. Samtalet kretsar kring allt

Koll på läget: ”Elever som inte klarar av skolan känner skam”
Ungas psykiska ohälsa ökar – vad beror det på? Den frågan tar sig Henrik an tillsammans med Linda Hiltunen som

Interaktivt case om överlämningar
Det här caset handlar om eleven Mariam och riktar sig till personal i grund- och gymnasieskola. Caset är baserat på

Analys av elevers närvaro, frånvaro och måluppfyllelse
Vilka insatser behöver göras för att öka likvärdigheten på skolan? Att systematiskt kartlägga och följa upp elevers frånvaro, närvaro och

Skolor berättar: så arbetar vi för fullföljda studier i praktiken
I det här materialet berättar fem gymnasieskolor om sitt praktiska arbete med elever som av olika anledningar befunnit sig i