EU-valet sätter demokrati och framtidstro på agendan
I många skolor pågår skolval för att uppmärksamma valet till Europaparlamentet den 6-9 juni. Nu har Göteborgsregionen tagit fram ett handledningsmaterial för att ge vägledning i arbetet med att engagera unga i frågor som rör EU, politik och demokrati.

Hur hänger elevernas syn på demokrati ihop med deras syn på framtiden? Hur tänker de om sina möjligheter att påverka samhället och sina egna liv?
I den internationella studien ICCS, som undersöker elevers kunskaper, attityder och engagemang i demokrati- och samhällsfrågor, har svenska åttondeklassare överlag goda resultat – men i den senaste omgången, från 2022, märktes en nedgång jämfört med tidigare år. Studien visade också på en ökande spridning mellan hög- och lågpresterande elever samt förändrade attityder kring samhällsinstitutioner och jämställdhet.
Skolan spelar en viktig roll i att förbereda elever för ett aktivt deltagande i ett demokratiskt samhälle. Att lära sig mer om exempelvis EU:s roll och påverkan kan göra undervisningen mer relevant och ge eleverna större förståelse för hur skolan hänger ihop med samhället. Det kan stärka elevernas motivation och ge en känsla av att deras röst och handlingar spelar roll.
Nu har Göteborgsregionen tagit fram handledningsmaterialet EU är din vardag på uppdrag av Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor (MUCF). Materialet ska ge stöd, inspiration och vägledning i arbetet med att engagera unga i frågor som rör EU, politik och demokrati. Handledningen riktar sig till högstadiet och gymnasiet och fungerar lika bra före valet som efter.
Relaterat material

”Vi bemöter inte elever som obehöriga!”
Hur kan elever på introduktionsprogrammen (IM) få bättre möjligheter att fullfölja sina studier? Den frågan var i fokus när Göteborgsregionen den 5 maj samlade lokala processledare och projektmedarbetare till en regional träff inom projektet Fokus IM.

NEETs for NEETs – en modell för delaktighet och egenmakt
Att unga vuxna själva får vara med och forma de insatser som riktar sig till dem – det var grunden för projektet NEETs for NEETs. Genom ReACT-modellen, en metod där deltagarna delar med sig av sin kunskap, tog Folkhögskoleförvaltningen i Västra Götalandsregionen ett nytt grepp för att stödja unga utan arbete eller studier.

Unga läsambassadörer inspirerade till läsning och skapande
Genom ett projekt i Västra Götalandsregionen har ungdomar tagit plats som läsambassadörer – ett nytänkande grepp för att nå barn med högläsning, berättande och skapande utanför skolans väggar. Genom sommarjobb, samverkan och lokalt förankrade aktiviteter har både de ungas intresse och barnens läslust vuxit.