Fokus på anställningsbarhet lyfter IM-elever

Många elever på gymnasiets introduktionsprogram (IM) har hög skolfrånvaro och kämpar med psykisk ohälsa. Genom det ESF-finansierade projektet Fokus IM får kommunerna stöd för att stärka elevernas koppling till arbetslivet, förbättra skolresultaten och främja deras psykiska hälsa. Målet är att fler elever ska fullfölja sina studier och öka sina chanser att få jobb. 

Deltagarna i projektet Fokus IM deltog i en workshop om anställningsbarhet.
Deltagarna i projektet Fokus IM deltog i en workshop om anställningsbarhet.

Den 20 januari hölls den första regionala träffen i Göteborg, där deltagarna fokuserade på anställningsbarhet. Eftermiddagen inleddes av John Nelander, utvecklingsledare på GR, som pratade om olika sätt att se på begreppet anställningsbarhet. 

– Läroplanen betonar att IM ska fungera som en brygga till vidare utbildning eller arbete, sade John Nelander. Men man kan beskriva anställningsbarhet på olika sätt – beroende på om man fokuserar på individens strävan att få och behålla ett jobb, matchningen på arbetsmarknaden eller sysselsättningspolitiken i stort. 

Därefter hölls ett digitalt möte med Niklas Wilhelmsson, undervisningsråd på Skolverket. Han betonade att anställningsbarhet handlar om mer än kunskaper och förmågor. 

– Skolans uppdrag är också att hjälpa eleverna att utveckla sociala färdigheter, en stabil värdegrund och ge förutsättningar för livslångt lärande, förklarade Niklas Wilhelmsson. 

Under eftermiddagen genomfördes en workshop där deltagarna tog fram idéer för att stärka elevernas anställningsbarhet. Bland förslagen fanns: 

  • Arbetsträning i grupp 
  • Stärkt samarbete med kommuner och koppling av praktik till feriejobb 
  • Praktik på ett yrkesprogram 
  • Motivationshöjande aktiviteter och livskunskap 

Deltagarna diskuterade också vikten av att lyfta de mjuka värdena i arbetet med eleverna. En deltagare berättade att de hade skapat en kurs med namnet “Redo för framtiden” där eleverna rustades med kunskaper om vardagsekonomi, fick lära sig hur man skriver ett cv och personligt brev och fick åka på studiebesök till folkhögskolor och olika arbetsplatser.

Flera valde att lyfta hur viktigt det är att hjälpa eleverna att utveckla sina sociala färdigheter och praktiska kunskaper, som att passa tider och våga ta egna initiativ. Nästa regionala träff där alla medverkande skolor i Fokus IM möts är planerad till den 5 maj. Då fortsätter arbetet kopplat till ökad närvaro och anställningsbarhet. 

Om projektet Fokus IM 

Fokus IM är inriktat på att förbättra möjligheterna för elever på gymnasiets introduktionsprogram att fullfölja sina studier. Projektet, som genomförs i samarbete med tio kommuner och fyra kommunalförbund och finansieras av Europeiska socialfonden (ESF), sträcker sig över tre år.

Relaterat material

Artikel
Artikel

”Alla unga ska känna att deras röst spelar roll”

Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor, MUCF, har i höst lanserat handledningen Demokrati i praktiken – ett nytt stödmaterial för skolpersonal som arbetar i anpassad skola. Målet är att ge lärare, skolledare och huvudmän konkreta verktyg för att stärka elevers delaktighet och inflytande i frågor som rör deras vardag.

Artikel
Artikel

Tidig språkträning öppnar dörrar till lärande

Språk är grunden för att förstå, tänka och lyckas i skolan. I Västra Götaland arbetar Kulturförvaltningen med att stötta samverkan mellan regionens bibliotek, barnhälsovård, logopeder och förskolor genom materialet Språktåget.

Artikel
Artikel

Information och hopp: nytt vårdnadshavarmöte visar vägar vidare

Många unga står inför stora beslut när gymnasietiden närmar sig sitt slut. Nu bjuder Göteborgsregionen in föräldrar till gymnasieelever till ett digitalt vårdnadshavarmöte den 12 november. Syftet är att visa att det finns många vägar vidare – till både arbete och studier.