Fokus på anställningsbarhet lyfter IM-elever

Många elever på gymnasiets introduktionsprogram (IM) har hög skolfrånvaro och kämpar med psykisk ohälsa. Genom det ESF-finansierade projektet Fokus IM får kommunerna stöd för att stärka elevernas koppling till arbetslivet, förbättra skolresultaten och främja deras psykiska hälsa. Målet är att fler elever ska fullfölja sina studier och öka sina chanser att få jobb. 

Deltagarna i projektet Fokus IM deltog i en workshop om anställningsbarhet.
Deltagarna i projektet Fokus IM deltog i en workshop om anställningsbarhet.

Den 20 januari hölls den första regionala träffen i Göteborg, där deltagarna fokuserade på anställningsbarhet. Eftermiddagen inleddes av John Nelander, utvecklingsledare på GR, som pratade om olika sätt att se på begreppet anställningsbarhet. 

– Läroplanen betonar att IM ska fungera som en brygga till vidare utbildning eller arbete, sade John Nelander. Men man kan beskriva anställningsbarhet på olika sätt – beroende på om man fokuserar på individens strävan att få och behålla ett jobb, matchningen på arbetsmarknaden eller sysselsättningspolitiken i stort. 

Därefter hölls ett digitalt möte med Niklas Wilhelmsson, undervisningsråd på Skolverket. Han betonade att anställningsbarhet handlar om mer än kunskaper och förmågor. 

– Skolans uppdrag är också att hjälpa eleverna att utveckla sociala färdigheter, en stabil värdegrund och ge förutsättningar för livslångt lärande, förklarade Niklas Wilhelmsson. 

Under eftermiddagen genomfördes en workshop där deltagarna tog fram idéer för att stärka elevernas anställningsbarhet. Bland förslagen fanns: 

  • Arbetsträning i grupp 
  • Stärkt samarbete med kommuner och koppling av praktik till feriejobb 
  • Praktik på ett yrkesprogram 
  • Motivationshöjande aktiviteter och livskunskap 

Deltagarna diskuterade också vikten av att lyfta de mjuka värdena i arbetet med eleverna. En deltagare berättade att de hade skapat en kurs med namnet “Redo för framtiden” där eleverna rustades med kunskaper om vardagsekonomi, fick lära sig hur man skriver ett cv och personligt brev och fick åka på studiebesök till folkhögskolor och olika arbetsplatser.

Flera valde att lyfta hur viktigt det är att hjälpa eleverna att utveckla sina sociala färdigheter och praktiska kunskaper, som att passa tider och våga ta egna initiativ. Nästa regionala träff där alla medverkande skolor i Fokus IM möts är planerad till den 5 maj. Då fortsätter arbetet kopplat till ökad närvaro och anställningsbarhet. 

Om projektet Fokus IM 

Fokus IM är inriktat på att förbättra möjligheterna för elever på gymnasiets introduktionsprogram att fullfölja sina studier. Projektet, som genomförs i samarbete med tio kommuner och fyra kommunalförbund och finansieras av Europeiska socialfonden (ESF), sträcker sig över tre år.

Relaterat material

Artikel
Artikel

Så arbetar Härryda för att öka skolnärvaron

I Härryda kommun införde skolorna 2023 ett nytt arbetssätt för att förbättra statistiken över frånvaron och främja skolnärvaron. Se filmen om hur Härryda arbetar med närvarostatistik och stöttning av elever på både kort och lång sikt.

Artikel
Artikel

Prao som ger motivation – så arbetar anpassade grundskolan i Ale

På den anpassade grundskolan i Ale har prao blivit en nyckel för att förbereda eleverna för arbetslivet och stärka deras självkänsla. Rektor Elma Dzanic berättar om utmaningar, framgångar och hur skolan arbetar för att ge eleverna verktyg att möta framtiden.