Redaktionen – ett undervisningsmaterial om demokrati

Redaktionen är ett undervisningsmaterial som riktas till elever på gymnasiet. Med hjälp av praktiska uppgifter får eleverna lära sig mer om frågor som rör demokrati.

Undervisningsmaterialet utgår från resultaten i LUPP, en nationell enkätundersökning som genomförs var tredje år bland högstadie- och gymnasieelever. Eleverna får ett antal uppdrag som de ska ta sig an genom att bilda och arbeta utifrån nyhetsredaktioner. Det kan handla om att skriva en artikel om elevers möjligheter att vara med och bestämma i olika skolfrågor eller att spela in en podcast på temat ”för lite att göra på fritiden”. 

Materialet kan användas som en del av ett längre temaarbete kring demokrati, eller som en uppgiftsbank där läraren plockar ut uppgifter som kan komplettera övrig undervisning. Till uppgifterna finns även en lärarhandledning. 

Målgrupp

Materialet vänder sig i första hand till gymnasiet men det går även bra att använda övningarna i grundskolans senare årskurser.

Om materialet

Redaktionen har utvecklats av Göteborgsregionen på uppdrag av Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor (MUCF).

Elevuppgifter och lärarhandledning finns att ladda ner kostnadsfritt från MUCF:s webbplats.

Redaktionen – Ungas påverkan och möte med demokratin (elevuppgifter)

Redaktionen – Ungas påverkan och möte med demokratin

Vad är LUPP?

LUPP står för lokal uppföljning av ungdomspolitiken. LUPP är ett nationellt enkätverktyg för att följa upp ungas livssituation. Enkäten tillhandahålls av Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor (MUCF).

LUPP-undersökningen tar ett brett grepp om ungas vanor och attityder. Frågorna rör allt från skola, fritid och inflytande till trygghet, hälsa, arbete och framtid.

Relaterat material

Artikel
Artikel

Prao väcker framtidstro hos elever i anpassad grundskola

Under våren fick elever i årskurs nio på Nordhemsskolan anpassad grundskola i Göteborg göra sin allra första prao. Under en vecka arbetade de på olika butiker och fick prova flera olika arbetsuppgifter – en upplevelse som väckte både stolthet och nya tankar om framtiden.

Föreläsning
Föreläsning

Webbinarium: Att göra demokrati

Hur kan delaktighet, trygghet och inflytande få fler elever att vilja vara kvar i skolan? I det här avsnittet av Samling berättar Malin och Rasmus från Göteborgsregionen hur arbete med demokrati stärker ungas motivation och framtidstro

Artikel
Artikel

Unga kulturutvecklare ger nya perspektiv

Genom arbetssättet Unga kulturutvecklare skapar kulturförvaltningen nya vägar för ungas inflytande i regionens kulturliv. Ebba Kostmann är regionutvecklare och arbetar för att ungas perspektiv ska tas till vara i Västra Götalandsregionens utvecklings- och beslutsprocesser.