I det regionala programrådet ges nya perspektiv på den anpassade skolan
En mer inkluderande arbetsmarknad och enklare övergångar från skola till arbetsliv – det är målet med Göteborgsregionens projekt Stärkta förutsättningar för unga med intellektuella funktionsnedsättningar. På det regionala programrådet den 19 november var fokus på lärdomar från Nederländerna och hur samarbetet mellan skolan och viktiga branscher kan stärkas.
Jobbskuggning på fyra skolor
Mötet inleddes av Jessica Johansson, projektledare på Göteborgsregionen, som välkomnade gruppen och gav en inblick i arbetet i projektet. Därefter fick deltagare från Mölndal, Kungsbacka och Kungälv som varit ute på jobbskuggning på fyra skolor i Nederländerna berätta om sina erfarenheter. Det gav det övriga programrådet en värdefull inblick i hur man där arbetar med att integrera utbildning och arbetsliv för unga med intellektuell funktionsnedsättning.
– Det var spännande att få ta del av deras elevsyn och hur de arbetar på skolorna, berättar Magnus Haglund från Kungälv.
En tydlig skillnad jämfört med det svenska systemet var att skolorna i Nederländerna har många olika specialiserade inriktningar beroende på funktionsnedsättning och hur väl de presterar på begåvningstester. Eleverna slussas tidigt vidare till en utbildning de förväntas klara av – snarare än att de väljer efter eget intresse.
En annan skillnad var skolornas tydliga fokus på att få ut eleverna på arbetsmarknaden. Det märktes inte minst i hur skolorna arbetade med praktik, där eleverna först hade praktiska lektioner på skolan, därefter praktik i grupp och till sist individuell praktik.
– Vi såg att deras skolor är mycket mer praktiskt inriktade och har ett enda mål – att göra eleverna anställningsbara. Eleverna får börja i det lilla och växer i sitt ansvar under praktikperioderna, det var en viktig lärdom för oss, sade Magnus Haglund.
Arbetsmarknadsfokus och konkreta verktyg
Ett annat inspirerande inslag var det som i Nederländerna kallas ”praktijkverklaring”, ett juridiskt dokument som upprättas av bedömare från ackrediterade företag och som beskriver vilka arbetsuppgifter eleverna klarar av. På skolorna fanns även arbetsstationer där eleverna övade på moment som återkommer i dagliga verksamheter och praktiska yrken.
– Det var ett återkommande tema att eleverna redan under skoltiden ska få lära sig hur man klarar av olika moment i arbetslivet. Den tydliga kopplingen till arbetslivet gör övergången mycket tryggare, berättade Magnus Haglund.
Men det nederländska systemet har också nackdelar, berättade gruppen. Den hårda specialiseringen riskerar att låsa in elever i förutbestämda banor, vilket kan göra det svårt att välja en annan väg om intressen eller förutsättningar förändras. Där föredrog deltagarna det svenska systemets fokus på livslångt lärande och flexibilitet.
Arbetsgivare vill ha tydlig information
Linda Åhnbrink, processledare för de två kompetensråden som rör bygg- och installationsbranschen kompetensråd i Göteborgsregionen, deltog också i mötet och betonade vikten av att skolan hjälper till och konkretiserar elevernas färdigheter.
– Företagen behöver veta vilka kunskaper eleverna har, särskilt i branscher som ställer höga krav på säkerhet. Om vi kan översätta betyg och skolspråk till praktiska färdigheter blir det enklare för arbetsgivare att förstå elevernas kompetenser, sade Linda Åhnbrink.
I den efterföljande diskussionen var deltagarna i det regionala programrådet eniga om hur viktigt det är att göra det lättare för arbetsgivare att se vilka kunskaper och färdigheter eleverna i den anpassade gymnasieskolan har. Som ett första steg har programrådet tillsatt en arbetsgrupp som under våren ska påbörja ett arbete med att ta fram ett underlag som kan användas för att tydligare kunna visa vad målgruppen kan, med intentionen att testa det i praktiken i april månad.
Relaterat material
Så stärker Sjuhärad samverkan mellan skola och vårdnadshavare
I projektet Samverkan skola-hem har kommuner, skolor och vårdnadshavare arbetat tillsammans för att hitta nya sätt att stärka samverkan. Syftet är att skapa förutsättningarna för alla att fullfölja sina studier.
Nya förslag ska stärka elevernas etablering i arbetslivet
Utredningen Fler vägar till arbetslivet föreslår flera förändringar inom gymnasieskolan. Fokus ligger på att skapa fler vägar till arbetslivet för elever med olika förutsättningar, bland annat för att bättre matcha programmen mot elevernas behov och arbetsmarknadens krav.
”Det är livslångt lärande vi jobbar med”
I Lerum pågår sedan flera år tillbaka ett omfattande arbete för att få unga med stor skolfrånvaro tillbaka till skolan. Peter Kristensson, förstelärare inom yrkesintroduktion på Lerums gymnasium och lokal processledare för det ESF-finansierade projektet ”Skolanknytning och Närvaro” (SAON), beskriver arbetet som både utmanande och givande.