Samarbeta kring vägledning – utifrån elevernas behov
Hur kan lärare och studie- och yrkesvägledare arbeta tillsammans kring vägledningsuppdraget? Uppdraget är omfattande och behöver utgå från elevernas behov. I den här filmen får du exempel på hur samarbetet kan se ut.
Personal från Lerums vuxenutbildning berättar i filmen om hur de arbetar gemensamt för stötta sfi-elever språkligt, kunskapsmässigt och i grundläggande valkompetens. Det sker bland annat genom studie- och yrkesvägledningsinriktad undervisning.
Arbetssättet går att anpassa även till elever i grund- och gymnasieskolan.
Studie och yrkesvägledning som hela skolans ansvar
Enligt skollagen har elever rätt till studie- och yrkesvägledning som utgår från individens behov. Skolan har ett viktigt uppdrag när det kommer till att stötta eleverna att göra välgrundade studie- och yrkesval. Skolverket har publicerat en exempelsamling där skolor och vuxenutbildningar berättar om hur lärare, med stöd av studie- och yrkesvägledare, integrerat studie- och yrkesvägledning på olika sätt i undervisningen.
Klicka här för att läsa mer på skolverket.se.
Relaterat material
![Artikel](https://fullfoljdastudier.se/wp-content/uploads/2022/12/artikel_fullfoljdastudier-400x161.png)
Med Textäventyr blev berättandet enkelt och roligt
En viktig del av undervisningen i svenska är att elever ska få möjlighet att uttrycka sig i skrift och hitta läsglädje. För elever på Svenska skolan i London blev verktyget Textäventyr en ingång till ett kreativt projekt som gjorde skrivandet enkelt och spännande.
![Artikel](https://fullfoljdastudier.se/wp-content/uploads/2022/12/artikel_fullfoljdastudier-400x161.png)
Så kan hybridundervisning tillgängliggöra vuxenutbildning för fler
Med hybridupplägg kan eleverna själva välja vad som passar dem bäst vid ett utbildningstillfälle – att ta sig till klassrummet eller att ansluta digitalt. Denna flexibilitet kan öka tillgängligheten inom vissa utbildningsformer.
![Podd](https://fullfoljdastudier.se/wp-content/uploads/2023/01/podd_fullfoljdastudier-400x161.png)
Koll på läget: ”Det är ingen som väljer att misslyckas i skolan”
I det här avsnittet tittar vi närmare på utmaningar och lösningar som rör pojkars prestationer i skolan. Fredrik Zimmerman, fil.dr. inom barn- och ungdomsvetenskap, delar med sig av sina insikter och erfarenhet om varför pojkar tenderar att underprestera jämfört med flickor i det akademiska systemet.