Samarbeta kring vägledning – utifrån elevernas behov
Hur kan lärare och studie- och yrkesvägledare arbeta tillsammans kring vägledningsuppdraget? Uppdraget är omfattande och behöver utgå från elevernas behov. I den här filmen får du exempel på hur samarbetet kan se ut.
Personal från Lerums vuxenutbildning berättar i filmen om hur de arbetar gemensamt för stötta sfi-elever språkligt, kunskapsmässigt och i grundläggande valkompetens. Det sker bland annat genom studie- och yrkesvägledningsinriktad undervisning.
Arbetssättet går att anpassa även till elever i grund- och gymnasieskolan.
Studie och yrkesvägledning som hela skolans ansvar
Enligt skollagen har elever rätt till studie- och yrkesvägledning som utgår från individens behov. Skolan har ett viktigt uppdrag när det kommer till att stötta eleverna att göra välgrundade studie- och yrkesval. Skolverket har publicerat en exempelsamling där skolor och vuxenutbildningar berättar om hur lärare, med stöd av studie- och yrkesvägledare, integrerat studie- och yrkesvägledning på olika sätt i undervisningen.
Klicka här för att läsa mer på skolverket.se.
Relaterat material
Övergångar i skolan – vad fungerar?
Att få till bra övergångar mellan årskurser och stadier är en viktig fråga för alla skolor. Men vad ska skolpersonalen tänka på för att stötta eleverna på bästa sätt? I den här artikeln har Skaraborgs kommunalförbund samlat aktuell och relevant kunskap som kan ge vägledning.
Andelen behöriga niondeklassare sjunker
Skolverkets nya statistik visar att 83,7 procent av eleverna som gick ut nian i våras blev behöriga, jämfört med 85,2 procent år 2023.
Med Textäventyr blev berättandet enkelt och roligt
En viktig del av undervisningen i svenska är att elever ska få möjlighet att uttrycka sig i skrift och hitta läsglädje. För elever på Svenska skolan i London blev verktyget Textäventyr en ingång till ett kreativt projekt som gjorde skrivandet enkelt och spännande.