Verktyg ska hjälpa unga att hantera sitt digitala liv

Allt fler barn och unga lider av psykisk ohälsa. Ökningen har skett parallellt med en annan trend –att användandet av digitala verktyg och sociala medier blivit allt vanligare. Nu får skolorna i Fyrbodal prova lärverktyget ”Det syns inte”, som ska ge eleverna konkreta verktyg att hantera tillvaron i en digitaliserad värld. 

Verktyget Det syns inte bygger på kunskap om hjärnan och syftar till att ge unga konkreta verktyg för att hantera tillvaron i en digitaliserad värld.

Bakom initiativet står den ideella organisationen Arts & Hearts som driver flera olika projekt för att hjälpa elever att navigera i den digitala världen. En av grundarna är hjärnforskaren Sissela Nutley, som bland annat har undersökt hur sociala medier påverkar hjärnan och vikten av tid för återhämtning. 

”Det syns inte” har tagits fram i samarbete med Institutionen för klinisk neurovetenskap på Karolinska Institutet och Forskningsinstitutet RISE. I verktyget får eleverna bland annat ta del av en dramaserie med vetenskapliga budskap och olika interaktiva övningar och experiment.

”Det syns inte” har redan använts framgångsrikt i Skaraborg, och erbjuds nu till skolor i Fyrbodal under ett år. I en artikel publicerad hos Fyrbodals kommunalförbund berättar Maria Ek, rektor på introduktionsprogrammet vid De la Gardiegymnasiet i Lidköping, att både lärare och elever varit mycket nöjda med verktyget.  

Det syns inte är ett fantastiskt lärverktyg. Tilltalande för eleverna, lätt att använda för lärare och forskningsgrunden är gedigen. Gensvaret från både lärare och elever på medverkande skolor har varit jättepositiv”, säger enhetschef rektor Maria Ek.

Utöver själva verktyget kommer deltagande skolor att ha möjlighet att delta i workshops och seminarier med Sissela Nutley, där de kan lära sig mer om hur hjärnan fungerar och vad som behövs för att ungdomar ska må bra i en digital värld. 

Relaterat material

Artikel
Artikel

Så kan skolor motarbeta sexuella trakasserier ​

Sexuella trakasserier förekommer redan i mellanstadiet – det visar en avhandling av Andrea Valik, som nu är verksam vid FoU i Väst vid Göteborgsregionen. – Det här fenomenet är vanligare än vi trott och påverkar både barns psykiska hälsa och skolgång, säger hon.

Artikel
Artikel

Så satsar Da Vinci-skolan i Ale på trygghet och delaktighet

Da Vinci-skolan i Ale har tagit ett helhetsgrepp kring närvarofrågan. Genom projektet SAON – Skolanknytning och närvaro – har skolan arbetat systematiskt med att skapa trygghet, delaktighet och motivation hos eleverna. Resultatet? Förbättrade skolresultat och högre trivsel.

Artikel
Artikel

Regionalt samarbete stärker anpassad gymnasieskola

Elever på anpassad gymnasieskola har ofta svårt att visa sina styrkor för arbetsgivare. Nu tar medlemmar i det regionala programrådet i Göteborgsregionen gemensamt fram ett nytt material för att visa på elevernas kunskaper. Målet är att ge eleverna bättre möjligheter att visa sina kunskaper och sin potential.