Så stärker Sjuhärad samverkan mellan skola och vårdnadshavare
I projektet Samverkan skola-hem har kommuner, skolor och vårdnadshavare arbetat tillsammans för att hitta nya sätt att stärka samverkan mellan skola och hem. Syftet är att ge alla barn och unga i regionen de bästa förutsättningarna för att fullfölja sina studier.

Projektet är en del av Boråsregionen Sjuhärads kommunalförbunds arbete inom Västra Götalandsregionens satsning kraftsamling fullföljda studier.
Inom ramarna för kraftsamlingen genomfördes en förstudie och behovsinventering bland kommunerna i Västra Götaland.
Där identifierades utmaningar som utgör hinder för samarbetet mellan skolan och hemmet. Det handlade bland annat om svårigheter att inte nå alla föräldrar, att kommunikation ofta fokuserar enbart på problem samt utmaningar när det kommer till digitala verktyg.
– Genom behovsinventeringen fångade vi upp att samverkan med vårdnadshavare är ett prioriterat utvecklingsområden bland våra medlemskommuner, säger Mikael Szanto, projektledare på Boråsregionen.
För att möta kommunernas behov inleddes projektet Samverkan skola-hem, där sex kommuner deltog, Bollebygd, Borås, Herrljunga, Mark, Svenljunga och Vårgårda. Projektet använde tjänstedesign som metod för att skapa lösningar som möter både vårdnadshavares och skolpersonalens verkliga behov.
Tjänstedesign som drivkraft
Tjänstedesign är en metod som utgår från användarnas perspektiv för att lösa rätt problem. Projektgruppen arbetade tillsammans med vårdnadshavare och skolpersonal för att identifiera behov, testa idéer och utveckla lösningar som fungerar i praktiken.
– Boråsregionen samordnade processen med stöd från Innovationsguidens metodstöd, berättar Mikael Szanto. Varje kommun organiserade en lokal projektgrupp med ansvar för att driva arbetet framåt, och i vissa fall involverades ytterligare personal som stöd.
”Tjänstedesignprocessen har bidragit till nya insikter när det kommer till att skapa hållbar samverkan som kan ge barn och unga i Sjuhärad de bästa förutsättningarna för att lyckas i skolan” säger Boråsregionens Mikael Szanto.
Under det läsårsbaserade projektet arrangerades gemensamma lärträffar varje månad, där projektgrupperna kunde dela erfarenheter, fördjupa sig i tjänstedesign och få inspiration från omvärldsbevakning. Representanter från Skolverket deltog också för att bidra med nationell kunskap och stöd.
En gemensam väg framåt
Genom projektet har deltagande kommuner utvecklat konkreta verktyg och metoder för att stärka relationerna mellan skola och vårdnadshavare. Lärdomarna från processen visar hur viktigt det är att arbeta inkluderande och att skapa samsyn mellan hem och skola för att stötta eleverna.
Under projektets spridningskonferens som hölls i Borås i november 2024, berättade kommunerna som varit inblandade i projektet om hur arbetet har gått och vilka resultat som projektet har gett.
Bland annat lyfte kommunerna fram hur viktiga fritidspedagogerna är som kommunikationskanal, och fördelar och nackdelar med att vara en liten eller stor organisation när förändringar ska göras.
Relaterat material

Motivation och framtidstro genom prao
I den här filmen lär du dig hur prao kan användas för att stärka elevernas motivation och framtidstro. Du får tips och konkreta verktyg på vad ni från skolans håll kan göra – både före, under och efter – för att eleverna ska få ut så mycket som möjligt av sin praoperiod.

Så satsar Da Vinci-skolan i Ale på trygghet och delaktighet
Da Vinci-skolan i Ale har tagit ett helhetsgrepp kring närvarofrågan. Genom projektet SAON – Skolanknytning och närvaro – har skolan arbetat systematiskt med att skapa trygghet, delaktighet och motivation hos eleverna. Resultatet? Förbättrade skolresultat och högre trivsel.

Regionalt samarbete stärker anpassad gymnasieskola
Elever på anpassad gymnasieskola har ofta svårt att visa sina styrkor för arbetsgivare. Nu tar medlemmar i det regionala programrådet i Göteborgsregionen gemensamt fram ett nytt material för att visa på elevernas kunskaper. Målet är att ge eleverna bättre möjligheter att visa sina kunskaper och sin potential.