Interaktivt case om bemötande
Forskning visar att tillitsfulla relationer till skolpersonal kan öka elevers trygghet och motivation. I det här caset får du kliva in i rollen som lärare med uppgift att bemöta eleven Joel, vars skolfrånvaro börjat öka.
Så här spelar du
När du klickar på knappen nedan öppnas caset i en ny flik. När caset startat tar du del av en berättelse genom text, bild och ljud. Du tar dig framåt i berättelsen genom att göra olika val. Du kan spela ensam, tillsammans med kollegor eller som en del av ett större kompetensutvecklingssammanhang. Caset avslutas med ett antal frågor som kan användas som underlag för vidare diskussioner om övergångar.
Mer fakta
Interaktiva case är ett sätt att skapa förutsättningar för ett gemensamt lärande i arbetsgruppen. Diskussionerna som uppstår när gruppen tillsammans resonerar kring den fiktiva situationen i caset kan leda till ökad samsyn kring viktiga frågor i den egna verksamheten.
Case Joel har tagits fram av Göteborgsregionen i samarbete med lärare och personal från elevhälsoteam. Innehållet är baserat på verkliga händelser.
Relaterat material
Så kan dialogtorg stärka elevernas röster
Göteborgsregionen (GR) genomförde under våren två dialogtorg på högstadieskolorna Da Vinciskolan i Ale kommun och Almåsskolan i Mölndal. Initiativet är en del av GR:s pågående utvecklingsarbete inom det ESF-finansierade projektet Skolanknytning och närvaro.
Vad påverkar ungas förutsättningar att klara skolan?
Elevers förutsättningar att fullfölja sina studier påverkas av många olika faktorer som samspelar med varandra. Vad är det som påverkar om en elev når gymnasiebehörighet och fullföljer en gymnasieutbildning eller inte?
Därför är det viktigt att arbeta med övergångar
Livet, vardagen och skolgången är fulla av övergångar. För vissa elever kan övergångar vara så svåra att hantera att de lägger hinder i vägen för skolgången. Genom att planera för övergångar och stötta de elever som behöver extra stöd kan skolor förbättra elevernas förutsättningar att fullfölja sina studier.