EU-valet sätter demokrati och framtidstro på agendan

I många skolor pågår skolval för att uppmärksamma valet till Europaparlamentet den 6-9 juni. Nu har Göteborgsregionen tagit fram ett handledningsmaterial för att ge vägledning i arbetet med att engagera unga i frågor som rör EU, politik och demokrati.

Omslag till lärarhandledningen EU är din vardag med en bild på glada ungdomar.

Hur hänger elevernas syn på demokrati ihop med deras syn på framtiden? Hur tänker de om sina möjligheter att påverka samhället och sina egna liv? 

I den internationella studien ICCS, som undersöker elevers kunskaper, attityder och engagemang i demokrati- och samhällsfrågor, har svenska åttondeklassare överlag goda resultat – men i den senaste omgången, från 2022, märktes en nedgång  jämfört med tidigare år. Studien visade också på en ökande spridning mellan hög- och lågpresterande elever samt förändrade attityder kring samhällsinstitutioner och jämställdhet. 

Skolan spelar en viktig roll i att förbereda elever för ett aktivt deltagande i ett demokratiskt samhälle. Att lära sig mer om exempelvis EU:s roll och påverkan kan göra undervisningen mer relevant och ge eleverna större förståelse för hur skolan hänger ihop med samhället. Det kan stärka elevernas motivation och ge en känsla av att deras röst och handlingar spelar roll. 

Nu har Göteborgsregionen tagit fram handledningsmaterialet EU är din vardag på uppdrag av Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor (MUCF). Materialet ska ge stöd, inspiration och vägledning i arbetet med att engagera unga i frågor som rör EU, politik och demokrati. Handledningen riktar sig till högstadiet och gymnasiet och fungerar lika bra före valet som efter. 

Relaterat material

Artikel
Artikel

Nya förslag ska stärka elevernas etablering i arbetslivet

Utredningen Fler vägar till arbetslivet föreslår flera förändringar inom gymnasieskolan. Fokus ligger på att skapa fler vägar till arbetslivet för elever med olika förutsättningar, bland annat för att bättre matcha programmen mot elevernas behov och arbetsmarknadens krav.

Artikel
Artikel

Regionalt programråd ger nya perspektiv på den anpassade skolan

En mer inkluderande arbetsmarknad och enklare övergångar från skola till arbetsliv – det är målet med Göteborgsregionens projekt Stärkta förutsättningar för unga med intellektuella funktionsnedsättningar. På det regionala programrådet i november var fokus på lärdomar från Nederländerna och hur samarbetet mellan skolan och viktiga branscher kan stärkas.