Nationell kartläggning av elevfrånvaro

Skolverkets nationella rapport ger en bild av hur elevfrånvaron ser ut i grundskolan, gymnasieskolan och gymnasiesärskolan. I rapporten finns även exempel på hur olika verksamheter arbetar för att främja närvaro och förebygga frånvaro. 

Sammanfattning

  • Kartläggningen av frånvaro har gjorts genom enkäter riktade till de obligatoriska skolformernas samt gymnasiesärskolans huvudmän.
  • Dessa  ombads rapportera summan av giltig och ogiltig frånvaro under höstterminerna 2019 och 2020.
  • Rapporten en bild av den totala elevfrånvaron, alltså antalet ogiltigt frånvarande elever samt antalet elever som varit frånvarande totalt. 
  • Kartläggningen av frånvaro i gymnasiesärskola gjordes genom analyser av CSN:s statistik över inrapporterad ogiltig frånvaro.

Relaterat material

Artikel
Artikel

Skolmåltiden – en outnyttjad pedagogisk resurs

Skolmåltiden är mer än ett sätt att ge elever energi. Den kan också bidra till ökad närvaro, trygghet och bättre studieresultat. Det vet Gunilla Martinsson, verksamhetsledare på Skolmatsakademin, och Ann-Christin Pinola, rektor, som har lång erfarenhet av att utveckla skolmåltider i Västra Götaland.

Metodmaterial
Metodmaterial

Rapportering till hemkommun

Inom ramen för projektet En skola för alla har Skaraborgs Kommunalförbund utvecklat en rutin för huvudmannens rapportering till elevens hemkommun. Rutinen används idag av samtliga 15 kommuner i Skaraborg samt de fristående gymnasieskolorna i regionen.