Nationell kartläggning av elevfrånvaro
Skolverkets nationella rapport ger en bild av hur elevfrånvaron ser ut i grundskolan, gymnasieskolan och gymnasiesärskolan. I rapporten finns även exempel på hur olika verksamheter arbetar för att främja närvaro och förebygga frånvaro.
Sammanfattning
- Kartläggningen av frånvaro har gjorts genom enkäter riktade till de obligatoriska skolformernas samt gymnasiesärskolans huvudmän.
- Dessa ombads rapportera summan av giltig och ogiltig frånvaro under höstterminerna 2019 och 2020.
- Rapporten en bild av den totala elevfrånvaron, alltså antalet ogiltigt frånvarande elever samt antalet elever som varit frånvarande totalt.
- Kartläggningen av frånvaro i gymnasiesärskola gjordes genom analyser av CSN:s statistik över inrapporterad ogiltig frånvaro.
Relaterat material

Är eleven i skolan? Film om närvaroarbetet i Härryda kommun
Göteborgsregionens film ”Är eleven i skolan? Organisera för ett systematiskt arbete med koll och uppföljning” visar hur Härryda kommun arbetar med närvarorapportering och vilka effekter det får för eleverna.

Så arbetar Härryda för att öka skolnärvaron
I Härryda kommun införde skolorna 2023 ett nytt arbetssätt för att förbättra statistiken över frånvaron och främja skolnärvaron. Se filmen om hur Härryda arbetar med närvarostatistik och stöttning av elever på både kort och lång sikt.

”Det är livslångt lärande vi jobbar med”
I Lerum pågår sedan flera år tillbaka ett omfattande arbete för att få unga med stor skolfrånvaro tillbaka till skolan. Peter Kristensson, förstelärare inom yrkesintroduktion på Lerums gymnasium och lokal processledare för det ESF-finansierade projektet ”Skolanknytning och Närvaro” (SAON), beskriver arbetet som både utmanande och givande.