Webbinarium om pojkar och framtidstro
Ta del av ett webbinarium som handlar om en av skolans stora utmaningar – att pojkar som grupp presterar sämre än flickor och att många pojkar går ut grundskolan utan fullständiga betyg. Webbinariet ingår i webbinarieserien Samling Fullföljda studier och sändes 20 mars 2024.
Alla har rätt till en bra start i livet, god hälsa, utbildning och framtidstro. Men många gånger har barnen redan från start olika förutsättningar i livet. I det akademiska systemet märks det bland annat genom att pojkar tenderar att underprestera jämfört med flickor.
Insatser tidigt i livet kan utjämna skillnader och vara helt avgörande i ett barns liv. Men hur gör vi då? Det undersöker vi i det här seminariet, tillsammans med Fredrik Zimmerman, fil.dr. inom barn- och ungdomsvetenskap vid Högskolan i Borås.
Fredrik Zimmerman delar med sig om insikter och erfarenheter kring flickor och pojkars skillnader i skolförmåga. Han ger även exempel på förskolor och skolor som arbetat för att få pojkar att prestera bättre – samtidigt som flickor får en bättre skolvardag.
Målgrupp
Informationen är främst riktad till dig som fattar beslut som påverkar barn och unga, exempelvis politiker i utbildningsnämnder, socialnämnder och kommunfullmäktige. Informationen kommer att vara relevant även för dig som arbetar med att verkställa beslut som rör barn och unga, till exempel tjänstepersoner och yrkesverksamma som möter barn och unga i ditt arbete.
Mer information
Webbinariet ingår i serien Samling fullföljda studier. Serien görs gemensamt av kommunalförbunden i Boråsregionen, Fyrbodal, Göteborgsregionen och Skaraborg inom ramen för Västra Götalandsregionens kraftsamling för fullföljda studier.
Fler webbinarier i Samling Fullföljda studier
Relaterat material

Skolmåltiden – en outnyttjad pedagogisk resurs
Skolmåltiden är mer än ett sätt att ge elever energi. Den kan också bidra till ökad närvaro, trygghet och bättre studieresultat. Det vet Gunilla Martinsson, verksamhetsledare på Skolmatsakademin, och Ann-Christin Pinola, rektor, som har lång erfarenhet av att utveckla skolmåltider i Västra Götaland.

NEETs for NEETs – en modell för delaktighet och egenmakt
Att unga vuxna själva får vara med och forma de insatser som riktar sig till dem – det var grunden för projektet NEETs for NEETs. Genom ReACT-modellen, en metod där deltagarna delar med sig av sin kunskap, tog Folkhögskoleförvaltningen i Västra Götalandsregionen ett nytt grepp för att stödja unga utan arbete eller studier.

Rapportering till hemkommun
Inom ramen för projektet En skola för alla har Skaraborgs Kommunalförbund utvecklat en rutin för huvudmannens rapportering till elevens hemkommun. Rutinen används idag av samtliga 15 kommuner i Skaraborg samt de fristående gymnasieskolorna i regionen.