Kunskapsbanken

Artikel

Verktyg ska hjälpa unga att hantera sitt digitala liv

Allt fler barn och unga lider av psykisk ohälsa. Ökningen har skett parallellt med en annan trend –att användandet av digitala verktyg och sociala medier blivit allt vanligare. Lärverktyget ”Det syns inte” ska ge elever konkreta verktyg att hantera tillvaron i en digitaliserad värld.

Artikel

Gyllene regler gav trygghet och lekro

På förskolan Kullerbyttan i Tibro har personalen arbetat aktivt med trygghet och lekro i alla barngrupper, baserat på ett koncept som tagits fram av forskaren Hélène Jenvén. I filmen ”Normkritiskt förhållningssätt i förskola” beskriver rektor Bånita Kron och förskolepedagog Veronica ”Lola” Wallin hur arbetet gått till.

Artikel

Ny samverkansplattform för anpassad grundskola

Elever som går i anpassad grundskola behöver stöd och vägledning för att kunna utvecklas så långt som möjligt i skolan och arbetslivet. Nu lanseras en ny nationell samverkansplattform för alla som arbetar i anpassad grundskola, för att förbättra elevernas övergångar till gymnasieskolan och yrkeslivet.

Artikel

Våga slå larm om hedersrelaterat förtryck

Under sommarlovet ökar risken för att barn och unga blir utsatta för hedersrelaterat förtryck. Nu går Regionalt stödcentrum heder i Göteborg ut och uppmanar skolpersonal att vara vaksamma och slå larm.

Föreläsning

Digital halvdagskonferens om närvarofrämjande arbete 

För att främja närvaro och förebygga frånvaro i skolan krävs ett systematiskt arbete. Vad finns det för goda exempel och vad säger forskningen? Den 15 augusti bjuder Kunskapsnod fullföljda studier Sjuhärad in till en digital halvdagskonferens om att arbeta närvarofrämjande.

Artikel

Så kan dialogtorg stärka elevernas röster

Göteborgsregionen (GR) genomförde under våren två dialogtorg på högstadieskolorna Da Vinciskolan i Ale kommun och Almåsskolan i Mölndal. Initiativet är en del av GR:s pågående utvecklingsarbete inom det ESF-finansierade projektet Skolanknytning och närvaro.

Rulla till toppen