Samverkan och samarbete
Samverkan och samarbete är viktiga utgångspunkter i arbetet för fullföljda studier. För att detta ska fungera krävs ett individcentrerat arbetssätt där elevens behov står i centrum. Det gäller både för samarbetet inom verksamheten och samarbetet mellan olika aktörer, såsom skola, hälso- och sjukvården och vårdnadshavare.
Stärkt vägledning för anpassad grundskola
Elever som går i anpassad grund- och gymnasieskola kan ha svårt att fullfölja sina studier och etablera sig på arbetsmarknaden.
Ny samverkansplattform för anpassad grundskola
Elever som går i anpassad grundskola behöver stöd och vägledning för att kunna utvecklas så långt som möjligt i skolan
Webbinarium om övergången från grundskola till introduktionsprogram
Detta webbinarium handlar om hur skolan kan stötta elever inför övergången till gymnasieskolans introduktionsprogram. Medverkar gör Peter Kristensson som är
Webbinarium om övergångar
22 maj är det dags för nästa webbinarium i serien Samling fullföljda studier. Den här gången ligger fokus på hur
Småbarnsteam – en modell för samverkan kring barn med utvecklingsrelaterade funktionsavvikelser
Genom modellen småbarnsteam, kan barn få samlad hjälp från flera olika professioner, bland annat logoped och läkare.
Rutiner för systematisk överlämning mellan grundskola och introduktionsprogrammen
För att underlätta övergången från grundskola till gymnasiets introduktionsprogram har Skaraborgs Kommunalförbund har tagit fram en rutin som innehåller överlämningsdokument