Webbinarium om pojkar och framtidstro
Ta del av ett webbinarium som handlar om en av skolans stora utmaningar – att pojkar som grupp presterar sämre än flickor och att många pojkar går ut grundskolan utan fullständiga betyg. Webbinariet ingår i webbinarieserien Samling Fullföljda studier och sändes 20 mars 2024.
Alla har rätt till en bra start i livet, god hälsa, utbildning och framtidstro. Men många gånger har barnen redan från start olika förutsättningar i livet. I det akademiska systemet märks det bland annat genom att pojkar tenderar att underprestera jämfört med flickor.
Insatser tidigt i livet kan utjämna skillnader och vara helt avgörande i ett barns liv. Men hur gör vi då? Det undersöker vi i det här seminariet, tillsammans med Fredrik Zimmerman, fil.dr. inom barn- och ungdomsvetenskap vid Högskolan i Borås.
Fredrik Zimmerman delar med sig om insikter och erfarenheter kring flickor och pojkars skillnader i skolförmåga. Han ger även exempel på förskolor och skolor som arbetat för att få pojkar att prestera bättre – samtidigt som flickor får en bättre skolvardag.
Målgrupp
Informationen är främst riktad till dig som fattar beslut som påverkar barn och unga, exempelvis politiker i utbildningsnämnder, socialnämnder och kommunfullmäktige. Informationen kommer att vara relevant även för dig som arbetar med att verkställa beslut som rör barn och unga, till exempel tjänstepersoner och yrkesverksamma som möter barn och unga i ditt arbete.
Mer information
Webbinariet ingår i serien Samling fullföljda studier. Serien görs gemensamt av kommunalförbunden i Boråsregionen, Fyrbodal, Göteborgsregionen och Skaraborg inom ramen för Västra Götalandsregionens kraftsamling för fullföljda studier.
Fler webbinarier i Samling Fullföljda studier
Relaterat material

Motivation och framtidstro genom prao
I den här filmen lär du dig hur prao kan användas för att stärka elevernas motivation och framtidstro. Du får tips och konkreta verktyg på vad ni från skolans håll kan göra – både före, under och efter – för att eleverna ska få ut så mycket som möjligt av sin praoperiod.

Så satsar Da Vinci-skolan i Ale på trygghet och delaktighet
Da Vinci-skolan i Ale har tagit ett helhetsgrepp kring närvarofrågan. Genom projektet SAON – Skolanknytning och närvaro – har skolan arbetat systematiskt med att skapa trygghet, delaktighet och motivation hos eleverna. Resultatet? Förbättrade skolresultat och högre trivsel.

Regionalt samarbete stärker anpassad gymnasieskola
Elever på anpassad gymnasieskola har ofta svårt att visa sina styrkor för arbetsgivare. Nu tar medlemmar i det regionala programrådet i Göteborgsregionen gemensamt fram ett nytt material för att visa på elevernas kunskaper. Målet är att ge eleverna bättre möjligheter att visa sina kunskaper och sin potential.