En uppväxt fri från våld
Jämställdhet och barns integritet är viktiga pusselbitar i arbetet för att förebygga våld. Nu arbetar förskolor, skolor och fritidshem i Tanum och Uddevalla i projektet ”En uppväxt fri från våld” för att utveckla verksamheterna så att fler barn ska få en trygg uppväxt.

Satsningen har blivit möjlig genom att Hälsokällan, en verksamhet som drivs av Fyrbodals kommunalförbund, under 2023-2024 har beviljats projektmedel av Jämställdhetsmyndigheten. Projektet tar sin utgångspunkt i det sjätte delmålet i Sveriges nationella jämställdhetsstrategi som säger att ”Mäns våld mot kvinnor ska upphöra, kvinnor och män, flickor och pojkar ska samma rätt och möjlighet till kroppslig integritet”.
Arbetet i förskolorna och skolorna utgår från tre våldsförebyggande förändringsprinciper:
- Öka medvetenheten om sambandet mellan lindrigt och grovt våld.
- Öka medvetenheten om sambandet mellan destruktiva könsnormer och våld.
- Öka kunskapen om och träna på att vara en aktiv åskådare som agerar mot lindrigt våld
Hittills har projektet har utmynnat i en rad olika aktiviteter – allt från en inspirationsföreläsning med kriminologen Nina Rung till samverkansmöten och utbildningstillfällen riktade till personal och vårdnadshavare.
Genom att personalen utbildas och inspireras i att arbeta våldspreventivt får fler vuxna kunskap och verktyg att upptäcka våld och ta emot barns berättelser. Dessutom skapas fler trygga miljöer där barnen lär sig att respektera sin egen och andras integritet och hantera konflikter utan våld.
Målet är att först arbeta på djupet i de utvalda kommunerna för att i ett senare skede kunna sprida goda exempel till andra kommuner i Fyrbodal. Projektet ska också följas av forskare på Högskolan Väst.
Relaterat material

Så kan skolor motarbeta sexuella trakasserier
Sexuella trakasserier förekommer redan i mellanstadiet – det visar en avhandling av Andrea Valik, som nu är verksam vid FoU i Väst vid Göteborgsregionen. – Det här fenomenet är vanligare än vi trott och påverkar både barns psykiska hälsa och skolgång, säger hon.

Så satsar Da Vinci-skolan i Ale på trygghet och delaktighet
Da Vinci-skolan i Ale har tagit ett helhetsgrepp kring närvarofrågan. Genom projektet SAON – Skolanknytning och närvaro – har skolan arbetat systematiskt med att skapa trygghet, delaktighet och motivation hos eleverna. Resultatet? Förbättrade skolresultat och högre trivsel.

Regionalt samarbete stärker anpassad gymnasieskola
Elever på anpassad gymnasieskola har ofta svårt att visa sina styrkor för arbetsgivare. Nu tar medlemmar i det regionala programrådet i Göteborgsregionen gemensamt fram ett nytt material för att visa på elevernas kunskaper. Målet är att ge eleverna bättre möjligheter att visa sina kunskaper och sin potential.